8. klasse på byggeplads-besøg hos NCC

8. klasse på Vibenhus Skole besøgte forleden NCC og fik et indblik i byggebranchen og de uddannelsesmuligheder, den giver. Se her en kort video om besøget og læs mere om muligheden for at få en skoleklasse på besøg på byggepladsen.

8. klasse fra Vibenhus Skole på Østerbro var forleden på besøg på en byggeplads, hvor NCC er ved at anlægge en skybrudstunnel for HOFOR. Besøget var en del af et projekt, hvor eleverne skal arbejde med forskellige former for skybrudsikring. Derudover skal eleverne snart til at vælge ungdomsuddannelse. Derfor handlede besøget også om karriereveje, og om hvilke muligheder en erhvervsuddannelse giver.

Byggebranchen står overfor den udfordring, at der i fremtiden ikke vil være nok arbejdskraft i Danmark – både hvad angår håndværkere og ingeniører. I 2025 vil Danmark eksempelvis mangle 13.500 ingeniører og naturvidenskabelige kandidater. En af årsagerne er, at for mange mangler interesse for og lyst til matematik og andre naturfag.

Udsigten til mangel på arbejdskraft er en af grundende til, at NCC byder skoleklasserne indenfor. Et besøg på en byggeplads kan give en indsigt i branchen og muligvis skabe en interesse for entreprenørfaget hos elever, der måske ikke har overvejet byggebranchen som karrierevej.

Undervisning, der gør elever klogere på byggebranchen
Vibenhus Skoles besøg hos NCC, er kommet i stand i samarbejde med Dansk Byggeri, der har udarbejdet noget undervisningsmateriale, kaldet "Skole på byggepladsen".

Materialet skal gøre elever klogere en branche, der bogstavelig talt bygger samfundet op fra grunden. Det er målrettet læreren og byggelederen, der i fællesskab skal planlægge et byggepladsbesøg.

Temaerne i materialet ligger op til, at eleverne kommer hele vejen rundt om bygge- og anlægsbranchen. Under hvert tema er der opgaver og ideer til, hvordan klassen kan forberede et besøg på en byggeplads, og forslag til hvordan byggelederen kan modtage eleverne på bygepladsen.

Skolen på byggepladsen" kan bruges i fag som matematik, dansk, samfundsfag og kemi og fysik. Eleverne kan f.eks. skrive en artikel om byggeprojektet til lokalavisen, lave forsøg med byggepladsens kemi i kemilokalet, tegne modeller i digitale 3D tegneprogrammer, undersøge hvordan lokalplaner vedtages i kommunen, udregne energibesparelser ved energirenovering og meget mere.