NCC har nået milepæl på byggeri på Aalborg Kaserne

På Aalborg Kaserne opfører NCC to nye bygninger for Forsvarets Ejendomsstyrelse; et nyt værksted og en multibygning. Det sker som et led i udviklingen af Forsvarets ”Grønne etablissementer”, der har til formål at mindske Forsvarets energiforbrug og CO\2\-udledning.

Trods tirsdags varsel om snestorm blev der holdt rejsegilde på Aalborg Kaserne. Traditionen tro var der fest for håndværkerne, og de fik også en stor tak og rosende ord med på vejen fra Frank Bo Lassen, der er områdechef i Nordjylland i NCC Building.

”Vi har haft en vinter, hvor I først har stået en masse kulde igennem i december, og siden kom regnen i helt usædvanlige mængder i januar. Håndværkerne har gjort alt, hvad de kunne i både regn og slud, og jeg har virkelig stor respekt for den indsats. Der ligger mange timers arbejde i hårdt vejr bag det resultat, vi kan se nu,” sagde han.

Der er nu omkring 50 håndværkere på projektet og de sidste betonelementer blev monteret i februar, NCC har selv stået for beton- og elementmontagen med egne folk og vi vil også udføre murer- og tømrerarbejde i egenproduktion.

”Det er på flere måder en særlig byggeplads. Ikke kun er vi hegnet ind af kasernens hegn, vi har også vores egen indhegning i indhegningen. Og så er vi jo omgivet af soldater og militærkøretøjer. Det er spændende at få et lille indblik i, og så betyder det også, at vi føler os rigtig godt passet på her,” sagde Frank Bo Lassen.

Byggeriet er også i sig selv noget for sig, blandt andet fordi det nye værksted skal bruges til at servicere køretøjer, der heller ikke er helt almindelige, da det er tunge kampvogne, der skal til service her, og det har naturligvis betydning for konstruktionerne.

Mange i et tæt samarbejde

De to nye bygninger vil give kasernens medarbejdere nogle tidssvarende, energieffektive og topmoderne faciliteter, der kan skabe gode rammer for arbejdet.

Projektet rummer etableringen af et værksted og en specialindrettet multibygning. Multibygningen består af en garage med et mandskabsafsnit samt et administrationsafsnit, der indrettes med kontorfaciliteter tiltænkt Militærpolitiet. Mandskabsafsnittet indrettes med bad- og omklædningsfaciliteter samt teknik og kontor.

Med etableringen af det nye garageområde sikres ligeledes fleksible faciliteter til både garagering, vedligeholdelse, undervisning og andre træningsbehov. Derudover etableres faciliteter til forskellige specialværksteder, der overholder gældende sikringskrav.

Fokus på energiforbrug og CO2-udledning

Alt arbejdet udføres som en del af udviklingen af Forsvarets ”Grønne etablissementer”, der har til formål at begrænse energiforbrug og CO2-udledning gennem løsninger, der er omkostningseffektive, mærkbare i dagligdagen, og som kan skabe synlighed og opmærksomhed omkring ressourceforbrug.

Begge de nye bygninger skal stå klar til brug til sommer.

Jord og kloak, installationer, tagdækning og malerarbejde er der fagentreprenører til. MJ Eriksen på jord og kloak. Bravida laver hele installationspakken, både el, ventilation og VVS.

Øvrige samarbejdsparter er P+P Arkitekter, der er bygherrerådgiver, Viggo Madsen, SKALA og WSP.

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC´s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2022 havde NCC en omsætning på ca. 54 milliarder SEK og 12.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.