Vi skal være synlige i mørket

Det er den tid på året igen. Mørket sænker sig tidligere på dagen, og solen står senere op. Vintertid er mørketid, og det er derfor tid til at sætte fokus på synlighed på vores udendørs arbejdspladser.

For at undgå farlige situationer i den mørke tid, sætter vores arbejdsmiljøorganisation i NCC hvert efterår fokus på reflekstøj og vinterbelysning. I NCC starter en stor del af produktionen nemlig dagens arbejde tidligt om morgenen, blandt andet ude i trafikken, i grusgrave og på byggepladser, værksteder og fabrikker – områder med tung trafik og store maskiner.

Vinterlys i produktionen
Kravene for vinterbelysning er en del af de vinterforanstaltninger, som byggepladser i Danmark skal overholde. Helt konkret, er det et krav, at byggepladsernes adgangs- og transportveje skal være forsynet med lys, som hverken blænder, laver skygger eller reflekser. Derudover skal flugtvejene være forsynet med nødbelysning, og områder uden belysning skal afspærres.

Korrekt belysning kan med fordel planlægges i god tid, så der er styr på det hele, før vinteren sætter ind.

”Når vi nærmer os vinterperioden, er det vigtigt, at vi har styr på vinterforanstaltningerne, og overholder kravene omkring arbejdsbelysning. Ved at have den optimale belysning på pladserne er vi også med til at sikre, at medarbejderne kan udføre deres arbejde forsvarligt og sikkert,” siger Charlotte Hougaard Juhl, arbejdsmiljøchef i NCC Building.

Hun understreger dog, at det er vigtigt at belysningen ikke står tændt, når produktionen ikke arbejder.

”I disse energikrisetider kan der med fordel udnævnes en person, som har ansvaret for lys hver morgen, og én der har ansvaret for at slukke lyset om aftenen,” foreslår hun.

Vintertid er reflekstid
Ligesom vinterbelysning er reflekser på arbejdstøj en vigtig del af synligheden på NCC’s arbejdspladser.

”Det handler i bund og grund om at gøre sig så synlig som muligt – og her er reflekserne helt afgørende, særligt med den årstid, vi går i møde”, siger Helle Rømer, arbejdsmiljøchef i NCC Industry. Hun understreger dog, at reflekser eller anden form for synlighedsbeklædning aldrig må erstatte de andre sikkerhedsforanstaltninger.

”Formålet med at bruge reflekstøj er at beskytte den ansatte mod påkørsel ved at synliggøre vedkommende på lang afstand. Reflekstøjet yder ikke i sig selv nogen beskyttelse, hvis den ansatte bliver påkørt, men tjener alene det formål at give føreren af et køretøj længere tid til at reagere for at undgå påkørsel. Reflekstøj må derfor aldrig erstatte andre sikkerhedsmæssige tiltag som fx afspærringer og afmærkning af vejen,” understreger hun.

Reflekser holder dog ikke for evigt, og man bør derfor med jævne mellemrum tjekke reflekser på arbejdstøjet, hvis man udfører arbejde, hvor der er kørende trafik. Reflekserne forringes nemlig, så snart de udsættes for sand og grus.

Det samme sker, når vi vasker vores arbejdstøj. Tøjvask slider på reflekserne, og efter 30 vaske bør de fleste faktisk kasseres pga. manglende virkning. Det er nemt at tjekke om reflekserne stadig virker optimalt. Brug en lommelygte til at lyse på reflekserne fra cirka fire meters afstand. Hvis reflekserne lyser svagt eller ujævnt, er det på tide at skifte dem ud. Det kan også være en god idé at sammenligne reflekserne med et par helt nye.

Alting bliver nemmere, hvis det gøres til en vane. Så gør dit reflekseftersyn til en god vintervane, så du er synlig og kan arbejde sikkert i den mørke tid.

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2021 havde NCC en omsætning på ca. 53 milliarder SEK og 13.000 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.