Nordjysk motorvej får klimavenlig asfalt

Den nordjyske motorvej E45 får ny, klimavenlig asfalt som en af de første. Den særlige type asfalt skaber mindre CO2-udledning fra vejene end de asfalttyper, der hidtil er anvendt.

Nu bliver forskning til virkelighed. NCC har nemlig sammen med Vejdirektoratet, industrien og forskere fra universitetsverdenen været med til at udvikle en særlig klimavenlig asfalt. Og netop nu er NCC ved at udskifte den gamle asfalt med den nye type belægning på strækningen mellem Svenstrup og Aalborg.

Udlægningen sker i forlængelse af regeringens beslutning fra sidste efterår om, at den nye asfalt på statsvejnettet som udgangspunkt skal være klimavenlig. Derfor bliver der i år udlagt 156 kilometer ”grøn” asfalt fordelt på 100 kilometer motorvej og 56 kilometer hovedlandevej i løbet af dette års asfaltsæson.

”Der er store gevinster at hente med den nye type belægning. Man kører længere på literen, når rullemodstanden på vejen er mindre. Det er både godt for klimaet og bilisternes pengepung. Det giver derfor god mening at udskifte de gamle belægninger med klimavenlig asfalt,” siger Bjarne Bo Lund-Jensen, Produktchef i NCC Industry.

Han påpeger samtidigt, at den nye type asfalt tager hensyn til omgivelserne, da den har en støjreducerende effekt og dermed begrænser trafikstøj, der kan være til stor gene for bolig- og naturområder.

”Opskriften er en asfaltbelægning, som er bygget op af en grov struktur, et solidt bindemiddel og en stærk mørtel, der sikrer vejen en lang levetid”, forklarer Bjarne Bo Lund-Jensen.

”Asfalttypen er den eneste af sin art i hele verden, og den kan have stor betydning for bestræbelserne på at gøre noget ved CO2-udledningen, der kommer fra vejene. Når hele statsvejnettet er udskiftet med den klimavenlige asfalt ved det almindelige asfaltskifte, er der nemlig sparet 616.000 tons CO2,” siger Gert Ahé, områdechef fra Vejdirektoratet.

11.000 tons grøn asfalt
Det er NCC’s asfaltfabrik i Trige, som står for produktionen af de cirka 11.000 tons klimavenlig asfalt, som skal rulles ud på den nordjyske motorvej. I løbet af sommeren har NCC produceret og udlagt samme type asfalt på blandt andet Herningmotorvejen og på Vestmotorvejen mellem Korsør og Slagelse.

”Vi er glade for, at mange års forskning nu er blevet til virkelighed. Samtidig glæder vi os over, at vi som virksomhed kan være med til at bidrage til en grønnere infrastruktur i Danmark”, siger Bjarne Bo Lund-Jensen.

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, email: carcor@ncc.dk, telefon +45 26152127

Mere info om klimavenlig asfalt

Vejdirektoratet udlægger 156 kilometer klimavenlig asfalt i år:

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 15.500 ansatte i 2019. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.