Unikt projekt på Papirøen fejrer rejsegilde

Det første tårn, Operatårnet, er oppe i fuld højde, og det blev anledningen til at fejre byggeriet og håndværkerne, der udfører arbejdet.

Ejerlejligheder, almene boliger, hotel og markedshaller til butikker, cafeer, restauranter og kulturliv er på vej til Christiansholm, bedre kendt som Papirøen, på grund af dens fortid som centrallager for papir til avisproduktion.

Ved rejsegildet talte bygherren Udviklingsselskabet CØ P/S, der består af Danica Ejendomme, Unionkul Ejendomme og Nordkranen samt Cobe og totalentreprenøren, NCC.

”Vi bringer alle vores kompetencer inden for fundering, råhus og byggeri grundigt i spil her på Papirøen,” siger direktør Palle Bjerre Rasmussen, NCC Danmark. ”Vi er meget stolte af at være én af de få entreprenører i Danmark, der kan håndtere projekter i den her kategori – og her tænker jeg ikke kun på størrelsen, men på kompleksiteten. Den udfordrende arkitektur og den meget begrænsede byggeplads, der stiller store krav til logistik og planlægning.”

Den logistiske udfordring er blandt andet løst ved at bygge med elementer, der leveres med en høj færdighedsgrad. Det giver mindre materialeforbrug og begrænser mængden af affald på pladsen.

Som eksempel leveres badeværelserne komplette fra fabrik. På grund af bygningernes geometri er der flere end 300 unikke badeværelsesløsninger. Ved at bygge dem på fabrik undgår man at mange håndværksfag skal koordineres på byggepladsen alene til badeværelserne.

”Så måden, vi bygger Papirøen , er god for miljøet, for arbejdsmiljøet og i sidste ende også for vores bygherre, fordi det er en effektiv, præcis og styret proces,” siger Mikael Dahl-Jensen, projektdirektør i NCC.

Projektet består af en gruppe bygninger i forskellige højde og forløb, men med et ensartet arkitektonisk udtryk med skrånende facader.

Arbejdet kalder på avancerede løft med flere facadeelementer, der skal hælde sytten grader. Det hele iklædt den specialudviklede Christiansholmersten, som er nært beslægtet med de farver, der præger Operaen, Amalienborg og Nordatlantens Brygge.

Kælderen stod færdig i maj sidste år, hvor arbejdet primært foregik under terræn. Fjernvarmeforsyningen blev færdig kort før jul, og i den første del af året er bygningerne for alvor skudt i vejret. Alle bygninger - på nær Operahusene mod nord og Kanalhusene mod syd - vil nå deres endelige højde inden sommerferien.

Projektet forventes at stå klar til aflevering af etape 1 og 2 i 2023 og etape 3 og landskab i 2024.

Følg projektet på www.papirøen.dk

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC´s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2021 havde NCC en omsætning på ca. 53 milliarder SEK og 13.000 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.