NCC følger Amagerværket helt til dørs

NCC vandt den allerførste opgave på HOFORs ambitiøse omstilling af Amagerværket fra kul til bæredygtig biomasse, og nu har entreprenøren også vundet projektets endelige anlægsentreprise.

For næsten to år siden rykkede NCC Infrastructure ind på en af landets største byggepladser, nemlig HOFORs store projekt på Amagerværket. Her har de stået for først byggemodningen af pladsen og siden driften af den. Nu har NCC også vundet den sidste af HOFORs anlægsentrepriser på projektet.

Det ny projekt skal forvandle byggepladsen til en færdig lokation med veje og smukke, grønne omgivelser. Det handler kort sagt om at lægge fliser, etablere fortov, pumpebrønde og autoværn, ligesom entreprisen også rummer belysning, skilte og beplantning af området til en sum af knap 40 mio. kroner.

”Vi er glade for denne afsluttende opgave, siger projektchef i NCC, Bo Møller Christensen. ”Vi har været med i alle faser af projektet, og det giver os de bedste forudsætninger for at levere høj kvalitet til vores kunde.”

Fra kullager til effektiv byggeplads

265 skurvogne skal der til for at rumme en byggeplads med omkring 1.200 mand i arbejde. Her arbejder NCC blandt en række af landets større entreprenører, som hver står for en del af den store opgave med at ændre stedet først fra kæmpestort kullager til byggeplads, og siden at opføre et helt nyt kraftværk, der kan fyre med træflis og levere bæredygtig energi til hovedstaden.

”Byggemodning af sådan et projekt er jo noget mere omfattende end det, der skal etableres, når man byggemodner til et parcelhus,” fortæller projektchef i NCC, Bo Møller Christensen. ”NCC’s entreprise bidrager til at skabe en smidighed i byggeprocessen, der kan være svær at opnå på en så stor og kompleks byggeplads.

NCC har ansvaret for at drive den 200.000 m2 store byggeplads, og det er en dynamisk opgave, der ændrer sig efterhånden, som byggeriet udvikler sig. Det indebærer drift af alt det, der har med byggestrøm at gøre samt skiltning, afspærringer, lys og løbende anlægsopgaver.

Godt samarbejde og høj sikkerhed

Sikkerheden er højt prioriteret på projektet, der undervejs har været oppe at runde 580 dage uden ulykker. Det er ikke nogen lille bedrift, og på de to år, projektet har kørt ind til nu, har der blot været to ulykker med fravær, og ingen med alvorlig personskade.

”Sikkerhed er altid en topprioritet i NCC. Samtidig er sikkerhedskravene på et kraftværk i drift meget skrappe, så det kræver konstant fokus fra byggeledelse og entreprenører,” siger Bo Møller Christensen. Mange af NCC’s håndværkere har arbejdet på projektet fra dag 1. Det er rutinerede teams med en god sikkerhedskultur, og det er en væsentlig forudsætning for at undgå ulykker.”

Et stort skridt mod en CO2-neutral hovedstad

København har som mål at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025, og derfor er HOFOR, der leverer fjernvarme til over 500.000 af byens indbyggere ved at omstille energiproduktionen på Amagerværket fra kul til bæredygtig energi. Det er baggrunden for den omfattende ombygning af værket, der blandt andet indeholder en helt ny kraftværksblok, der skal anvende bæredygtig biomasse og derfor har fået navnet ”BIO4”.

Bo Møller Christensen, Projektchef, NCC Danmark, telefon 41 70 49 46

Ghita Borring, kommunikationschef, NCC Building Danmark, telefon 9388 1819

Bo Møller Christensen, Projektchef, NCC Danmark, telefon 41 70 49 46

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,5 mia. kr. og 17.800 medarbejdere i 2017. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm. NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure.