NCC afleverer nyt p-hus opført efter eget koncept

På Tobaksvejen i Søborg er der gang i udviklingen af en helt ny bydel, Tobaksbyen. På sigt skal der bygges både boliger og erhverv, og der er blandt andet planer om at opføre et hotel

Gennem de seneste ti måneder har NCC arbejdet på at opføre et nyt p-hus for Tobaksbyen Parkering ApS ved Anders Mayland. Parkeringshuset skal blandt andet rumme parkering for NCC’s egne medarbejdere, der hører til i det nærliggende Gladsaxe Company House. Det nye parkeringshus i Tobaksbyen er fordelt på seks etager/12 niveauer og har plads til 780 biler indenfor og 54 pladser udenfor. Parkeringshuset i Søborg er et af Danmarks største p-huse.

P-huset er opført efter et innovativt koncept, som NCC har udviklet, og som i al sin enkelhed går ud på, at huset er opført som et stålskelet med betondæk. Den transparente facade er udført i strækmetal i aluminiumsplader, der vender forskelligt og på den måde skaber en form for relief.

Fremtidens p-hus er måske midlertidigt
”Det er et koncept, som er grundigt gennemtænkt, og vi er meget stolte af resultatet,” siger Jesper Gaarde, produktionsdirektør i NCC. ”Vi har udviklet et koncept til parkeringshuse, som ikke bare er økonomisk konkurrencedygtigt – både i forhold til opførelse og udgifter til drift og vedligeholdelse – men også bæredygtigt i kraft af blandt andet muligheden for at genanvende materialerne eller sågar flytte huset til en anden placering.”

Konceptet består af en basismodel, som er skabt med vægt på genanvendelighed, flytbarhed og fleksibilitet. Det er resultatet af ti års rejse sammen med gode samarbejdspartnere, arkitekterne Holscher Nordberg og rådgiveren Krabbenhøft & Ingolfsson. Første p-hus efter konceptet var det store p-hus ved Herlev Sygehus, det andet er Tobaksbyens p-hus, og der er flere projekter i pipeline.

Parkeringshuset tænkt forfra

”I stedet for at se på, hvordan p-huse normalt opføres, gjorde vi bevidst den øvelse, at vi tænkte parkering helt forfra,” fortæller senior produktionschef i NCC, Klaus Iversen. ”Parkering er typisk ikke en ting, som en bygherre ønsker at bruge flere penge på end højst nødvendigt, og det har vi tænkt igennem fra idé til færdigt p-hus.”

Sammenlignet med et traditionelt p-hus opført i beton, bliver materialerne leveret på langt færre lastbiler, så under opførelsen er der blandt andet en besparelse på transportudgifter. Og fordi huset opføres med maksimal transparens, så dagslys og frisk luft kan trænge ind, begrænses elforbruget til lys og ventilation. De åbne plader sikrer en effektiv ventilation i bygningen og gør dermed mekanisk ventilation overflødig.

De transparente facader betyder samtidig, at huset er lyst og uden det traditionelle p-hus’ mørke kroge og dermed også mere trygt at færdes i for brugerne.

Huset opføres virtuelt, før det opføres ude i virkeligheden. Alt er 3D-tegnet og p-husets fordeling af parkeringspladser planlægges ved brug af parametrisk design af en computer, der fodres med oplysninger som husets dybde, bredde og højde, samt det ønskede antal p-pladser og andre væsentlige parametre så som info om adgangsforhold. Resultatet er den optimale udnyttelse af den plads, man har til rådighed til formålet.

Brandrådgivning er leveret af Rambøll og NCC’s egne rådgivere i NCC Engineering står for installationsrådgivningen.

Pressechef Carl Johan Corneliussen, NCC Danmark, 26 15 21 27, carcor@ncc.dk

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 16.500 ansatte i 2018. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.