Klimasikring af 8000 m2 stor kunstgræsbane

Konceptet bag NCC’s klimaveje bliver nu også efterspurgt til bl.a. klima-sikring af kunstgræsbaner. Ved Varde er netop anlagt en 8000 m2 stor kunstgræsfodboldbane, som kan håndtere store mængder regnvand, så banen altid er fri for vand.

I de senere år er skybrud blevet er almindelig del af det danske vejr med mange oversvømmelser til følge.  I takt med at klimaet ændrer sig, oplever NCC en stigende interesse for de klimasikrede løsninger til bl.a. veje og pladser. Særligt det permeable bærelag, NCC DrænStabil®, vækker opsigt i markedet. Bærelaget har nemlig så stor dræneffekt, at det kan optage store mængder regnvand efter samme princip som en maskine. Det betyder, at vejen eller pladsen altid er fri for vand – selv under skybrud, hvor der kan falde 15 mm nedbør på bare 30 minutter.

Nu efterspørges produktet også i forbindelse med anlæg af sportsanlæg og boldbaner. Senest har NCC leveret 2250 ton NCC DrænStabil som en del af bunden til en 8000 m2 stor kunstgræsfodboldbane ved Frøstruphave Efterskole ved Varde. Det drænende bærelag fra NCC skal sikre, at vandet optages og afledes i en fart, så banen ikke oversvømmes.

Kan optage store mængder vand
Det var den lokale entreprenør Lunde-Bork Entr. & Maskinstation, som efter en miljøgodkendelse fra Varde Kommune, fik til opgave at anlægge den nye kunstgræsbane. Banen blev indviet i august og har nu stået sin prøve efter de mange skybrud, som har ramt Danmark i sensommeren.

”Vi har set flere eksempler på kunstgræsbaner, som ikke har kunne følge med regnvandet og derfor har stået under vand efter kraftige regnskyl. Vi var derfor på udkig efter et fast bærelag til banen, som kan optage store mængder vand meget hurtigt. NCC DrænStabil® har vist sig at fungere helt optimalt sammen med de øvrige drænrør og sand, som banen bl.a. er opbygget med”, siger Jesper Madsen fra entreprenørafdelingen hos Lunde-Bork Entr. & Maskinstation.

NCC har anlagt mere end 60 klimaveje baseret på NCC DrænStabil®. Nu glæder virksomheden sig over, at produktets egenskaber har smittet positivt af på andre områder i markedet.

”NCC DrænStabil® kan med stor fordel anvendes til meget andet end til anlægning af en klimavej. Vi har bl.a. gode erfaringer med NCC DrænStabil® i Køge Golfklub, hvor banerne flere steder tidligere var udfordret af regnvandet. Vi arbejder løbende på at brede konceptet ud og har mange flere spændende projekter i støbeskeen, siger Michael Brask”, Salgschef i NCC Industry, Råstoffer.

Michael Brask, Salgschef i NCC Industry, Råstoffer, telefon + 45 23 33 27 14
Pernille Kjøller, Kommunikationspartner i NCC Industry, telefon +45 41 37 85 62

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,5 mia. kr. og 17.800 medarbejdere i 2017. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm. NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure.