NCC vinder stor asfaltopgave på udvidelsen af den Fynske Motorvej

NCC skal producere og udlægge mere end 222.000 tons asfalt til første etape af den Fynske Motorvejs udbygning.

Fynske Motorvej, som binder Danmark sammen fra øst til vest, er blevet en af landets hovedfærdselsårer. De seneste 10 år er årsdøgnstrafikken på Fynske Motorvej steget med 33 %, og det betyder lange bilkøer i begge retninger, når myldretiden sætter ind om morgenen og eftermiddagen. Derfor udvider Vejdirektoratet nu den vestfynske motorvej fra fire til seks spor mellem Odense V. og Nr. Aaby.

Første etape af udbygningen går mellem Odense V. og Gribsvad, hvor NCC skal udlægge mere end 222.000 tons asfalt i løbet af i år og næste år. Derudover skal NCC stå for selve produktionen af de mange tons asfalt til den 12,5 km lange motorvejsstrækning.

”Det bliver to af vores asfaltbrikker i hhv. Odense og Kolding, som skal stå for produktionen af asfalt til både bærelag og slidlag. Begge fabrikker har en god, geografisk placering i forhold til projektet og en høj volumen, som det kræver at producere så store mængder asfalt”, siger Frede Amdi, områdechef i NCC Industry, Asfalt.

NCC udfører opgaven for M.J. Eriksson, som er hovedentreprenør på første etape af motorvejens udbygning. NCC vandt asfaltentreprisen, fordi virksomheden har mange års erfaring med at udføre større og komplicerede asfaltprojekter – senest på den spritnye Holstebromotorvej, som er en af Danmarkshistoriens største motorvejsbyggerier.

”Vi er meget stolte over, at vi har vundet opgaven og glæder os over at kunne bidrage til en bedre og mere sikker infrastruktur på Fyn. Vores asfaltdivision er kommet godt fra start i år, og denne kontrakt medvirker til at sikre en stabil produktion”, siger Susanne Frank, sector manager i NCC Industry, Asfalt.

NCC er allerede i gang med de forberedende aktiviteter på motorvejen og skal efter planen producere og udlægge de første 120.000 tons asfalt i 2019 og resten i 2020.

Kortere rejsetid og øget trafiksikkerhed
I starten af 2021 kommer turen til anden etape fra Gribsvad til Nr. Aaby. Når hele udvidelsen står klar inden udgangen af 2022, kan trafikanterne glæde sig til ny asfalt i et ekstra spor i begge retninger, som både vil skabe en mere sikker trafik og kortere rejsetid for pendlerne. Ifølge Vejdirektoratet vil udvidelsen af motorvejen nemlig spare trafikanterne 28 timer på årsbasis, hvis man kører frem og tilbage på de to mest spidsbelastede tidspunkter i myldretiden mellem Odense og Nr. Aaby.

Pernille Kjøller, Kommunikationspartner i NCC Industry, telefon +45 41 37 85 62

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 16.500 ansatte i 2018. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.