Prestigebyggeri snart klar til pandaer

Om godt et halvt går tager Zoologisk Have i København imod to nye kinesiske beboere. Entreprenøren NCC er i fuld gang med at gøre idéer og tegninger fra tegnestuen BIG til virkelighed, og til april kan de to pandaer flytte ind i deres drømmehjem.

Taget er lukket, og byggeriet er så langt, at man nu kan se for sig, hvordan det nye anlæg til de kinesiske pandaer vil komme til at se ud. Tirsdag eftermiddag lagde NCC’s håndværkere lagde værktøjet fra sig for sammen med bygherre, arkitekter og rådgivere at holde rejsegilde på det meget specielle byggeri.

ZOO’s administrerende direktør Jørgen Nielsen benyttede lejligheden til først og fremmest at takke håndværkere, medarbejdere i ZOO og tekniske rådgivere, der sammen tilskrives æren for, at byggeriet holder sig inden for tidsrammen og dermed forventes at stå klar i april 2019

”En særlig tak skal lyde til byggearbejderne, der knokler på højtryk og er lykkedes med at holde tidsplanen. Det har været og er en mønsterbyggeplads, hvor alt er velorganiseret og velfungerende, og hvor der ingen uheld har været. Stor ros til ingeniørerne for det enestående gode samspil mellem interessenterne på byggepladsen. Stor ros til det stærke samarbejde blandt de ca. 60 mand, der hver dag arbejder på byggeriet,” sagde Jørgen Nielsen blandt andet i sin tale.

Ny toværelses lejlighed i fantastisk betonarbejde

Arkitekterne Bjarke Ingels og David Zahle gik på talerstolen sammen, og de hæftede sig især ved den helt særlige idéproces, der ligger bag tegningerne og designet af anlægget. Arkitekter og ansatte fra alle fagområder i ZOO mødtes gennem 20 uger til idémøder, hvor alt fra dyrevelfærd og foder til indretning af restaurant og publikumsområder blev vendt og drøftet og beskrevet. ”Jeg glæder mig meget til de to beboere ankommer, og jeg håber virkelig de vil sætte pris på deres toværelses Frederiksberglejlighed,” som Bjarke Ingels sagde.

Områdedirektør Allan Lavrsen fra NCC sagde: ”For en gammel råhusentreprenør er det et fantastisk projekt at være med til at bygge, lige som det er et fantastisk sted at bygge, lige midt i ZOO, med dyrene som tilskuer. Pingvinerne, som stimler sammen udenfor deres hus, hver gang, der løftes byrder med kranen over deres hoveder. Elefanterne som flytter vores byggepladshegn, hvis det står for tæt på, hvilket vi prøvede i starten. Brøleaberne, som forstyrrer byggemøderne og udsigten til kænguruer i baghaven på skurbyen. En helt utrolig spændende arbejdsplads.”

Allan Lavrsen bemærkede også, at der på pladsen bliver udført noget fantastisk betonarbejde med skæve og buede vinkler og vægge. Alt beton er støbt på stedet af ca. 1.550 m3 beton. ”Der udføres forskallings- og betonarbejde i høj kvalitet, hvor vores folk virkelig kan få lov til at udfolde sig i stedet for, at samle legoklodser (betonelementer), som de så ofte laver i dag.”

Det nye anlæg til stor panda opføres på den grund, hvor det gamle elefanthus lå med udsigt over elefanthuset tegnet af Sir Norman Foster, elefanternes udeanlæg og Frederiksberg Have. Det rummer faciliteter til et avlspar og parrets eventuelle afkom. Derudover butik og restaurant med 150 siddepladser inde til daglig brug, plus stort udendørs serveringsareal. Antallet af siddepladser til selskabs- og VIP-arrangementer er 250. Herudover møderum til 30 personer.

Pandaanlægget er finansieret af en række danske virksomheder og fonde, heriblandt Carlsberg (Tuborgfondet), Danfoss, Grundfos Holding, Hempel, Kopenhagen Fur, Lundbeck, Novo Nordisk, Velux og Vestas.

Ghita Borring, kommunikationschef i Building, NCC Danmark tlf: 93 88 18 19 mail: ghilau@ncc.dk

Ina Bjerregaard, Pressechef, NCC Danmark, Telefon 20 65 21 14

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,5 mia. kr. og 17.800 medarbejdere i 2017. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm. NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure.