NCC udvider granitbrud på Bornholm

NCC udvider nu granitbruddet i Rønne og sikrer dermed lokale råmaterialer til fremtidige anlægs- og byggeprojekter på Bornholm.

Entreprenørvirksomheden NCC har netop købt et stykke af den jord, der grænser op til deres eksisterende granitbrud i Rønne. Tanken er, at granitten på det nye areal primært skal anvendes til lokale, fremtidige anlægsprojekter på Bornholm. NCC forventer at kunne bryde op til yderligere 2,5 millioner tons granit på det 3 hektar store areal.

Den særlige bornholmske granit har siden udgangen af 2017 vist sit værd under den første etape af den omfattende udvidelse af Rønne Havn. Her har NCC leveret store mængder granit fra deres eksisterende brud til projektet.

Granitten fra NCC’s stenbrud er blandt andet blevet brugt i forbindelse med etableringen af en 1,1 km lang stenmole og en 300 meter multikaj, som både kan tage imod krydstogtskibe og specialfartøjer inden for offshore industrien. Men efter de store leverancer af granit til projektet i Rønne Havn er mængderne af granit i NCC’s eksisterende stenbrud blevet reduceret. Derfor investerer NCC nu i et nyt areal, der skal sikre yderligere forekomst af granit de næste mange år.

”Vi glæder os til at overtage det nye areal og komme i gang med brydningen af granit. Vi har det seneste år sikret lokale råmaterialer til udvidelsen af Rønne Havn og håber naturligvis på, at vi fortsat kan bidrage til udviklingen af Bornholm mange år endnu, siger Michael Hansen, adm. direktør i NCC Industry.

Endnu mere granit til fremtidige projekter
Den bornholmske granit er siden 1873 blevet brudt i NCC’s granitbrud ved Rønne og er yderst velegnet til fremstilling af både asfalt og beton samt til anlægsprojekter.

For godt tre år siden afsluttede NCC brydningen i det gamle granitbrud på Snorrebakken og flyttede derefter produktionen til et tilstødende område. Med endnu en udvidelse syd for det eksisterende brud, er NCC nu godt rustet til at levere mere granit til lokale projekter på Bornholm.

”Frem til Maj 2019 skal vi levere de sidste materialer fra vores eksisterende stenbrud til den første fase af Rønne Havns udvidelse. Med udvidelsen af granitbruddet er vi nu gearet til at levere endnu flere mængder råmaterialer og håber på at blive involveret i de næste faser af projektet – Det gælder også de øvrige aktiviteter, der ligger i Rønne Havns Masterplan 2050”, siger Michael Hansen.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Pernille Kjøller, Kommunikationspartner i NCC Industry A/S, telefon +45 41 37 85 62

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. i 2018. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.