Boligblokke fra sidst i 50’erne har fået nyt liv

I næsten fire år har NCC arbejdet på renoveringen af de tre højhuse i Sorgenfri været undervejs. De sidste beboere flytter tilbage i deres nyrenoverede lejligheder i løbet af sommeren

Efter en renovering i 1980’erne har de tre boligblokke Sorgenfrivang II haft blå altaner, som var typiske for netop den tid. Nu er blokkene blevet gennemrenoveret i en proces, hvor hele facaden er blevet pillet ned og en ny sat op, og den har bragt farverne tilbage til de oprindelige i hvidt og guld. Og det klæder dem.

”Som entreprenør er det vores opgave at bringe arkitektens tanker ud i livet,” siger projektchef Karina Mary Andersen fra NCC. ”Vi gør tegningerne til virkelighed, og her har vi været med til bringe de tre blokke op til moderne boligstandarder.”

Projektchefen fortæller, at de tre blokke har holdt godt, fordi de er bygget af materialer i god kvalitet, og den arkitektoniske tanke har været gennemført. ”Det var jo tanken, at man skulle kunne bo her gennem hele livet, et helt lille univers for sig, der gav mulighed for socialt samvær.”

Gennemgribende renovering

Bebyggelsen hedder Sorgenfrivang II og hører under Lyngby Almennyttige Boligselskab. Herfra lyder det fra byggechef Steen Ejsing: ” Visionen for renoveringen af Sorgenfrivang har gået på at økonomisk, social- og miljømæssig bæredygtighed har været ligeværdige og skulle inddrages i alle beslutninger. Byggeriet har således opnået en DGNB-guld certificering, og vi kan allerede nu se, på de blokke der har været færdig renoveret i over et år, at vi når en reduktion på energien til varmt brugsvand, opvarme samt fælles el på over 50 %.”

Praktisk talt alt har været pillet ned og fjernet, så det eneste, der er tilbage i husene fra før renoveringen, er betonelementerne. Beboerne har fået nye køkkener og badeværelser, alle installationer er helt nye, ligesom hoveddørene, og hele facaden er skiftet ud med højisolerede facadeelementer. Med renoveringen opnår beboerne både et langt bedre indeklima i boligerne og en lavere energiregning.

Det er ikke muligt at renovere boliger uden at flytte beboerne ud i en periode, men god planlægning af renoveringen, der er gennemført i etaper, har betydet, at man har måttet genhuse så få beboere ad gangen som muligt. Når beboerne flytter hjem er det blandt andet til mere dagslys og større altaner.

Udfordret af vejr og højde

Det har været en god oplevelse med spændende udfordringer for NCC’s renoveringshold. En særlig udfordring ved renoveringen af de tre 14-etager høje bygninger har netop været højden. Det kræver særlige sikkerhedsforanstaltninger, og samtidig er der en logistisk udfordring i at skulle renovere så mange boliger med begrænset plads omkring, på en måde der både gav en effektiv byggeplads og tog hensyn til beboernes behov.

”Det første år, vi arbejdede på opgaven, var der 60 dage, hvor der ikke kunne arbejdes i højden på grund af blæst,” fortæller projektchef Karina Mary Andersen fra NCC. ”Det gav nogle udfordringer, som vi har lært af undervejs. Nu glæder vi os over, at renoveringen er gennemført og har resulteret i boliger af høj kvalitet.”

NCC vil stadig have arbejde at gøre frem til efteråret, idet udenomsarealerne også skal nyindrettes.

Anita Beilin, kommunikationspartner, NCC Building Danmark, tlf: +45 42 64 07 70, e-mail: anitbe@ncc.dk

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 16.500 ansatte i 2018. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.