Femte Vinterakademi skydes i gang med fokus på Renovering og Ombygning

For femte gang afholdes Vinterakademi for studerende og nyuddannede på tværs af uddannelser og fag. I løbet af den uge, akademiet varer vil de sammen arbejde med det byggede miljø og sætte fokus på at øge bæredygtigheden i byggeriet

Vinterakademi 2019 afholdes i København, og her vil en gruppe af fremtidens professionelle inden for byggebranchen arbejde med temaet. Byggeri, boformer og bæredygtighed gennem en uges tætpakket program med oplæg fra forskellige aktører fra branchen, casebesøg og workshop.

Den 7. marts var der Kick-off på årets Vinterakademi, og her fik årets 42 deltagere lejlighed til at mødes for første gang. Fagligt spænder de fra bygningskonstruktører, arkitekter og ingeniører til økonomer, sociologer og antropologer, lige som der også er et par deltagere med naturvidenskabelig baggrund. På den måde er der skabt de bedste forudsætninger for at emnet angribes fra alle vinkler.

Vi skal samarbejde og lære af hinanden

”Jeg glæder mig til at opleve, hvordan vi gennem vores forskellige fagligheder går til problematikker og cases på hver vores måder, og finde ud af, hvordan vi så kan løse dem sammen i fællesskab, siger Laura, der er antropolog.

NCC’s bæredygtighedschef, Anna-Mette Monnelly mener, at det kun bliver vigtigere, at vi arbejder på tværs for at finde løsninger på de store ressourcemæssige udfordringer, som samfundet står over for i fremtiden.

”Det globale gulvareal vil i de kommende 40 år stige fra 230 mia. m2til 465 mia. m2,” fortæller bæredygtighedschef i NCC, Anna-Mette Monnelly. ”Det vil lægge et stort pres på anvendelsen af ressourcer og stille krav til de løsninger, vi bruger dem på. Det stiller fremtidens talenter og deres kompetencer over for nogle betydelige udfordringer. Derfor vil NCC gerne bidrage med viden og erfaring – og samtidig lære af hvad deltagerne bidrager med.”

Bæredygtighed i Renovering og Ombygning

Vinterakademi har fra begyndelsen haft sit fokus på bæredygtighed og på det byggede miljø, og det er også tilfældet med det femte af slagsen, der har Renovering og Ombygning som overskrift.

Deltagerne møder op med store forventninger og mindst lige så stort engagement og interesse for byggeri og bæredygtighed.

”Jeg glæder mig til at komme lidt ud af mit tekniske hoved og også fokusere på adfærd og sociale bæredygtighed. Jeg synes vi er et virkelig stærkt hold med så mange fagligheder og jeg glæder mig til at dele viden og arbejde på tværs at uddannelser og faglige retninger,” siger Benjamin, der er bygningskonstruktør.

Vinterakademi 2019 afholdes i Bygningskulturens Hus i København den 18.-22. marts. Som afslutning på ugen præsenterer deltagerne resultaterne af deres arbejde.

Vinterakademi 2019 arrangeres som de foregående år af Danmarks grønne tænketank, Concito, entreprenørvirksomheden NCC og rådgivningsvirksomheden Center for Bygningsbevaring i Raadvad. Initiativet er støttet af Grundejernes Investeringsfond.

Anna-Mette Monnelly, bæredygtighedschef i NCC, telefon: 86 75 43 16, e-mail:

annmon@ncc.dk

Synnøve Kjærland, projektchef, Concito, telefon: 29896754, e-mail: sek@concito.dk

For yderligere oplysninger kontakt venligst:
Kommunikationschef Trine Leth, NCC i Danmark A/S, telefon 23 23 19 65

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. i 2018. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.