NCC er nået til rejsegilde på Skives nye fjernvarmecentral

De 2.000 kommende nye kunder kan nu se bygningen rejst og fornemme, at tag og facadearbejder er i fuld gang. NCC’s Jakobsen & Blindkilde står for opgaven og afleverer sin del til oktober.

Nu er det tid til fejring, for Skives nye flisfyret fjernvarmecentral har rejst sig over terrænet. Derfor har der været rejsegilde og fejring af håndværkernes indsats.

”Med rejsegildet er vi kommet så langt, at kranen tilmed er taget ned. Vi har fart på, og i et godt samarbejde med bygherre og vores samarbejdspartnere. Nu begynder vi for alvor med de indvendige arbejder og tekniske dele af byggeriet,” siger Freddie Hage, projektleder i Jakobsen & Blindkilde under NCC Building.

Samtidig med det indvendige arbejde er der også godt gang i arbejdet omkring tag og facade, som bliver skabt, så bygningen fremstår som et vartegn og en byport til Skive. Det har for bygherre været vigtigt, at bygningen passer ind i det omkringliggende landskab og udstråler ansvarlighed over for klima og omgivelser.

”Det er godt at se fremdriften i arbejdet og byens kommende vartegn rejse sig. Tak til håndværkerne for solidt arbejde. Jeg ser frem til at igangsætte centralen og byde mange nye kunder velkommen til Skive Fjernvarme,” siger Tage Meltofte, administrerende direktør for Skive Fjernvarme.

Der er tale om et 10 MW flisfyret anlæg baseret på hedtvand. Med Verdos avancerede styringsteknik vil mange af funktionerne på Skive Fjernvarmecentral blive automatiseret. Det gør det for eksempel nemt at håndtere mange forskellige typer brændsel, uden at der skal personale ind over. Det er vigtigt, når biomassen primært skal komme fra nærområdet i form af danskproduceret skovflis og med mulighed for at udnytte have- og parkaffald og anden lokal produceret, træbaseret biomasse.

Det er energikoncernen Verdo, der står bag udviklingen af selve anlægget. Dermed er det sikret, at fjernvarmecentralen kommer helt i top, når det handler om klima og miljø, fleksibilitet, funktionalitet og ikke mindst forsyningssikkerhed. Rådgiver er ingeniørfirmaet Artelia og selve designet står Gottlieb Paludan Architects for.

NCC’s Jakobsen & Blindkildes del af byggeriet forventes afsluttet i oktober i år.

Alle fotos kan frit bruges redaktionelt

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2022 havde NCC en omsætning på ca. 54 milliarder SEK og 12.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.