Entreprenøren skaber resultater bag facaden

Direktør i NCC Building Danmark, Erik Hemmingsen, fylder 60 år. Drevet af at skabe økonomiske resultater har han ledet og trimmet store dele af forretningen i sin lange NCC-karriere

Erik Hemmingsen har været i NCC i halvdelen af sit liv. Og det er ikke småting, han har været involveret i igennem årerne. Han har haft ansvar for halvdelen af omsætningen og medarbejderne i NCC svarende til en større dansk entreprenørvirksomhed og undervejs har han skabt vækst og vendt minus til plus, når det var nødvendigt.

Så det er ikke for ingenting, at Hemmingsen i NCC er kendt for at være ham, der bliver hentet ind, når der skal sættes en ny retning eller ryddes op. Han har været ansvarlig for Råhus Øst og Råhus Vest, for Infrastruktur og Hercules, Konstruktionsprojektering og Indkøb. I dag står han i spidsen for Byggeri Øst, som er skabt gennem fusion af to tidligere enheder.

Med stærk analytisk sans og et skarpt blik på de økonomiske nøgletal er Hemmingsen kendt for altid at tænke to-tre skridt fremad. Rigtigt er det i hvert fald, at han altid dissekerer regnskaber, kontrakter og alt, der indeholder tal. Det har dog også givet ham et ry for at se problemer før muligheder. Og det står han gerne ved. ’Mit glas er som regel halvtomt, men for mig handler det om rettidig omhu og god planlægning,’ siger han.

Erik Hemmingsen har et stort behov for at kunne bestemme over sin eget liv og situation og har ikke det store behov for materielle goder, hvilket også kunne ses da han i mange år kørte rundt i en lille Toyota Aygo. Det forklarer han med, at det giver ham en følelse af frihed ikke materielt at eje for meget – at han hurtigt kan realisere alt, hvis han skulle få brug for det. Han har dog været tro mod NCC gennem næsten hele karrieren. Bortset fra en enkelt afstikker på to år, hvor han i Israel var med til at starte den dansk-israelske entreprenørvirksomhed Denisra.

Han er bygningsingeniør fra Københavns Teknikum og begyndte straks derefter i det daværende Rasmussen & Schiøtz, som siden blev til NCC Construction Danmark. Gennem årerne har stillingsbetegnelserne udviklet sig fra projektleder og afdelingschef over produktionsdirektør til direktør. Fordi hans egen arbejdskapacitet er ret betydelig, stiller han også store krav til sine medarbejdere og kolleger. Han forventer en høj standard på arbejdsindsatsen og resultatet, og så dvæler han ikke længe ved succeserne. Han er hurtigt videre i projekterne, hvor han har fuldt fokus på at skabe fremdrift og gevinst for alle parter i et projekt. Hans mantra er, at en aftale er en aftale – og derfor sætter han stor ære i at, at opgaverne bliver udført til alle parters fordel. De personlige relationer betyder meget for ham; på jobbet trives han allerbedst ude på byggepladserne, og privat er han og hans kone Zvia samlingspunkt for vennekredsen.

Erik Hemmingsen er bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeris afdeling i København, og han har i 15 år været formand for NCC Medarbejderfonden. Privat bor han i Svogerslev ved Roskilde med sin kone Zvia, som han mødte i Israel da han som ung rejste rundt i verden. Fritiden bruger han på familien, ikke mindst børnebørnene, samt i motionscenteret og på rejser.

Erik Hemmingsens fødselsdag bliver fejret i NCC’s hovedkontor på Tobaksvejen 2A i Søborg torsdag den 11. april kl. 14-15.30.

Kommunikationschef Ghita Borring, NCC Danmark, 93 88 18 19 ghilau@ncc.dk

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 16.500 ansatte i 2018. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.