Rejsegilde for PensionDanmarks kontorhus på Marmormolen

NCC og PensionDanmark markerede en milepæl i byggeriet af det nye kontorhus på Marmormolen, da det sidste huldæk blev monteret i taget sen eftermiddag d. 5. oktober.

Med sidste betonelement på femte etage, har de to råhus-bygninger på Marmormolen nu nået deres fulde højde. Det blev fejret med grillede pølser og glade gæster, da bygherre PensionDanmark inviterede til rejsegilde d. 5. oktober. Traditionen tro blev der holdt takketaler til byggeriets håndværkere.

”Vi glæder os over, at projektet skrider frem, og at der nu står to færdige råhuse,” siger projektchef Ulrik Christiansen fra NCC. I det ene råhus er man allerede i gang med installationsfagene, den indvendige aptering og facadebeklædning.

Hos PensionDanmark er der ligeledes tilfredshed med byggeriet, der rummer en række innovative tiltag inden for byggematerialer.

Blandt andet benyttes Futurecem i størstedelen af vægelementerne og som fugebeton. Futurecem er en ny cementtype, der fremstilles med et lavere CO2-udtryk end tilsvarende byggematerialer.

Tilsvarende benyttes Greensteel i stålbjælker, og der benyttes upcyclede materialer i akustikpaneler, lamper og trægulve.

”Det er godt at se, hvordan byggeriet rejser sig. Det bliver et meget markant kontorhus med nye byggeløsninger, der viser omtanke for miljøet, og en unik placering på kanten af byen og havnen. Håndværkerne leverer en flot indsats, og vi glæder os allerede til at se det færdige byggeri,” siger Marius Møller, direktør i PensionDanmark.

Nu, hvor projektet er over halvvejs, kan det videre arbejde begynde i det andet råhus. ”Som totalentreprenør har vi både lavet funderingsarbejdet og grundvandssænkning og senere bygget råhuset, så vi bringer mange af vores stærke kernekompetencer i spil,” siger Ulrik Christiansen.

Samarbejde med bygherre
Kontorhuset bliver nabo til DFDS’ hovedkontor, som NCC ligeledes byggede for PensionDanmark, og som stod færdigt i foråret 2022.

”Vi har tidligere samarbejdet med bygherre, som er ambitiøse og grundige, så det bliver et gennemarbejdet projekt,” siger Ulrik Christiansen.

Bygningen opføres i overensstemmelse med PensionDanmarks bæredygtighedsprogram og skal som minimum opnå bæredygtighedscertificering DGNB Guld. Det bliver en kontorbygning i høj kvalitet, hvad angår eksempelvis disponering, materialevalg og indeklima.

Nyt kontorhus i voksende bydel
Området ved Marmormolen er de seneste år blevet omdannet fra international havn til populært boligområde med kontorer, restauranter, supermarkeder og metrolinje.

Kontorhusets to bygningsdele skal forbindes med en elegant gangbro i femte etages højde. Med den fantastiske beliggenhed og flotte arkitektoniske detaljer, vil bygningen fuldende området.

Kontorhuset er på 11.000 kvadratmeter og får plads til ca. 550 faste arbejdspladser, mødecenter og kantine til ca. 240 personer. Derudover er der bygget parkeringskælder, og i stueetagen kommer der til at være lokaler til butikker samt cykelparkering, så det samlede bygningsareal bliver cirka 13.000 kvadratmeter.

Projektet er tegnet af PLH Arkitekter, NCC benytter ingeniører fra Rambøll, og Acting Bygherrerådgivning er bygherrerådgiver på projektet sammen med Sweco.

Det forventes at stå færdigt i sommeren 2023.

Carl Johan Corneliussen, pressechef NCC, tlf.: 2615 2127, e-mail: carcor@ncc.dk

Jacob Therkelsen, pressechef PensionDanmark, tlf.: 31126708, e-mail: jth@pension.dk

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2021 havde NCC en omsætning på ca. 53 milliarder SEK og 13.000 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.