Arbejdsdag byttes ud med sikkerhedsdag i NCC

Arbejdsulykker i NCC er næsten halveret siden 2011, og når tasten på tastaturerne og lyden fra byggepladsernes mange maskiner bliver sat på pause onsdag, er det netop for at diskutere yderligere forbedringer på arbejdsmiljø- og sikkerhedsfronten.

Vigtigheden af sikkerhed og arbejdsmiljø bliver onsdag diskuteret på alle NCC’s arbejdspladser, både på byggepladserne såvel som kontorerne, i anledning af Awareness Day, som er koncernens sikkerhedsdag. Her sætter mere end 16.500 NCC-medarbejdere i hele Norden deres arbejde på pause, når de for 6. år i træk sætter fokus på NCC’s sikkerhed og arbejdsmiljø.

Daglig sikkerhedsgennemgang i produktionen
Ledelsen for NCC kunne godt alene diskutere sikkerheden og arbejdsmiljøet på både byggepladser og kontorer, men det er medarbejderne, der i høj grad har ansvar for sikkerheden, og i produktionen indebærer det fokus på den daglige sikkerhedsgennemgang.

”Medarbejderne bidrager med utroligt mange innovative ideer til, hvordan vi kan fremme sikkerheden på vores byggepladser og projekter på veje og anlæg. Vores medarbejdere beviser, at de ligesom ledelsen ønsker at tage aktiv del i at forbedre arbejdsmiljøet for både kolleger og samarbejdspartnere. Vi tror på, at de gode idéer opstår der, hvor arbejdet udføres, og derfor er inddragelse af medarbejderne en afgørende faktor i at nå vores vision om nul ulykker,” siger Christian Køhler-Johansen, der er arbejdsmiljøchef i NCC Danmark.

Kontorerne sætter organisatorisk og socialt arbejdsmiljø på dagsordenen
I år er der ikke kun et primært fokus på sikkerheden. Også arbejdsmiljøet og det sociale betyder meget for NCC i Danmark. Her fylder sikkerhedsspørgsmålet ikke ligeså meget som på byggepladserne, men det gør til gengæld trivsel, motivation og det sociale miljø med kollegaerne imellem.

”Vi har som altid meget fokus på sikkerheden i NCC, og det ser man bl.a. på en næsten halvering af ulykker siden 2011. Derudover er det vigtigt for os, at medarbejderne på kontorerne også trives og føler sig ”sikre” på arbejdspladsen. Derfor har vi bl.a. fokus på sundhed på kontorerne med tiltag som sundhedsordninger, rygestopkurser og ergonomitræning. Det er vigtigt for os, at alle medarbejdere føler sig værdsat, og derfor er deres mening og ideer til nye tiltag også essentielle at høre på Awareness Day,” fortæller Christian Køhler-Johansen.

Kommunikationschef Trine Leth, NCC i Danmark A/S, telefon 23 23 19 65

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,6 mia. kr. og 16.500 medarbejdere i 2016. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm. NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure.