NCC-aftale bidrager til bæredygtigt byggeri

NCC har indgået en omfattende rammeaftale om certificeret træ. Dermed tager entreprenørkoncernen i Danmark endnu et stort skridt mod at sikre en bæredygtig byggeproduktion.

En af Danmarks største entreprenører, NCC, har indgået en rammeaftale om køb og brug af certificeret træ med en række leverandører. Dermed sikrer entreprenøren, at alt anvendt træ på byggepladser og i byggerier, opført af NCC, fremadrettet er certificeret træ. Det gælder uanset, om det samlede byggeri skal certificeres eller ej. Dermed er der tale om indkøb af knap 1 mio. løbende meter træ samt ca. 73.000 m2 træplader om året.

”Rammeaftaler af denne type er vigtige for hele byggebranchen, fordi de på sigt er væsentlige bidrag til at gøre byggebranchens samlede supply chain bæredygtig, ” siger Vibeke Grupe Larsen, der er Bæredygtighedschef i NCC Danmark. Hun peger på, at det på sigt også vil have betydning for valget af fagentreprenører og øvrige leverandører.

”Vi er bevidste om, at vi med vores indkøbsvolumen har en væsentlig stemme og derigennem har en konkret mulighed for at præge resten af branchen. Med rammeaftalen ønsker vi at sende et signal til resten af branchen om, det er den vej udviklingen går, og vores ambition er at udbrede certificeringskravene til andre materialetyper.”

Visionære investorer stiller skrappe krav
Efterspørgslen på bæredygtig produktion fra centrale bygherrer og investorer er stigende, vurderer NCC.

”Når en visionær bygherre som PensionDanmark Ejendomme fokuserer på bæredygtighed i alle deres byggerier, ser vi det som et udtryk for, at vi kun har set begyndelsen af en kraftigt tiltagende tendens i branchen,” siger Vibeke Grupe Larsen.

På Islands Brygge i København opfører NCC for PensionDanmark Ejendomme eksempelvis Havnebryggen Pollux, der er bæredygtige boliger med 70 ejerlejligheder. Her kræver PensionDanmark Ejendomme bl.a. at alt træ, der indgår i bygningen og som anvendes under byggeperioden skal være certificeret, komme fra bæredygtigt skovbrug eller være genbrugstræ. Det er både godt for økonomien og for bæredygtigheden.

”Det der er vigtig er, at ingen alene kan gøre byggebranchen bæredygtig. Derfor er det afgørende, at alle parter kommer med. Selvom det er en udvikling, der tager tid, så er vi nu et skridt tættere på målet,” siger Vibeke Grupe Larsen.

Tine Heide, Kommunikationspartner, NCC Danmark, telefon 91 37 39 44
Vibeke Grupe Larsen, Bæredygtighedschef, NCC Danmark, telefon 41 78 77 95

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,6 mia. kr. og 16.500 medarbejdere i 2016. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm. NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure.