NCC inviterer til åbent hus på asfaltfabrik i Aarhus

Torsdag den 5. april kl. 15-18 slår NCC dørene op for et åbent hus-arrangement på sin asfaltfabrik i Trige, Aarhus. Formålet er at inddrage borgere og erhvervsliv i planerne om et nyt anlæg, der skal producere mere bæredygtigt og miljøvenligt.

De grønne løsninger er på vej i Trige. Her planlægger NCC at udskifte de to gamle, nedslidte asfaltfabrikker på Vestermøllevej med et nyt og energibesparende produktionsanlæg, som bl.a. skal kunne håndtere mere genbrugsasfalt og reducere CO2-udledningen.

"Vores fabrik i Trige er en ældre herre på 60 år, som efterhånden har aftjent sin værnepligt. Med afsæt i vores strategi om at levere bæredygtige løsninger ønsker vi derfor at modernisere vores produktionsudstyr, så vi sikrer, at borgerne får mere miljøvenligt produceret asfalt at køre på", siger Kurt B. Hansen, Produktionschef i NCC Industry, Asfalt.

For at inddrage borgere og øvrige interessenter i NCC’s planer for fremtiden, inviterer virksomheden til et arrangement på fabrikken i Trige. Her vil de besøgende bl.a. kunne få en rundvisning på de nuværende fabrikker og høre mere om, hvad der foregår i en asfaltproduktion.

"Vi glæder os til at byde Aarhus’ borgere og erhvervsliv indenfor på vores fabrik i Trige. Vi tror på, at åbenhed giver det bedste samarbejde fremover", siger Kurt B. Hansen.

Projekt med bæredygtige ambitioner
Med det nye produktionsanlæg ønsker NCC at reducere branchens miljømæssige fodaftryk. Planerne for det nye anlæg er bl.a. derfor en energibesparende produktion, hvor tilsætning af genbrugsasfalt rent teknisk vil kunne komme helt op på 60 % i nogle former for asfaltbelægninger.

"Genbrug af asfalt sparer både på jordens ressourcer og betyder, at vi undgå de energikrævende processer, som nye materialer skal gennemgå, før de kan anvendes i produktionen. Når man genbruger gammelt asfalt i den nye asfalt, sker der en direkte genanvendelse, fordi man bibeholder værdien på de materialer, der indgår. Derfor har resultatet de samme egenskaber og kvalitet som traditionelt produceret asfalt", siger Kurt B. Hansen.

Udover et skærpet fokus på genbrug ønsker NCC at tilpasse produktionen i Trige, så en større andel af asfalten produceres som ’NCC Green Asphalt’. Herved produceres asfalten ved lavere temperaturer. Det sparer både på energien, reducerer CO2-udledningen og giver et sundere arbejdsmiljø.

"Som produktionsvirksomhed ønsker vi at tage ansvar for klima og miljø ved at tænke i langsigtede, bæredygtige løsninger. Vi er godt i gang i hele landet med at tilpasse vores produktion, så vi kan udvikle miljøvenlige løsninger til de danske veje. Det gælder også her i Trige", siger Kurt B. Hansen.

Kurt B. Hansen, Produktionschef i NCC Industry, Asfalt, telefon +45 40 64 50 24
Pernille Kjøller, Kommunikationspartner, NCC Danmark, telefon +45 41 37 85 62

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,5 mia. kr. og 17.800 medarbejdere i 2017. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm. NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure.