Bornholmsk granit skal sikre solide materialer til udvidelsen af Rønne Havn

Første fase af den omfattende udvidelse af Rønne Havn er i gang. Det sker blandt andet med lokal granit fra NCC’s granitbrud i Rønne. Dermed er kursen sat for holdbare materialer i anlægsarbejdet.

Projektet bliver et af Bornholms største bygge og anlægsprojekter og skal fremtidssikre øget trafik til havnen. Per Aarsleff A/S, som skal udføre totalentreprisen, har valgt NCC til at levere den slidstærke bornholmske granit i forbindelse med udførelsen af projektets første etape. Konkret betyder det, at den bornholmske granit fra NCC’s stenbrud i Rønne skal anvendes i materialerne, der skal bruges i forbindelse med projektet. Der skal blandt andet etableres en 1,1 km stenmole og en 300 meter multikaj - som både kan tage imod krydstogtskibe på op til 365 meter samt specialfartøjer med tung last til servicering og installation inden for offshore-industrien.

NCC blev valgt til opgaven, fordi virksomheden først og fremmest har den kapacitet og styrke, der skal til for at levere store mængder råmaterialer til omfattende anlægsprojekter. Det skyldes ikke mindst, at NCC over de seneste to år har investeret et to-cifret millionbeløb på at udvide det eksisterende stenbrud i Rønne og forny det tilhørende produktionsanlæg.

”Hos NCC er vi stolte over at være blevet tildelt leverancen. Med vores avancerede produktionsanlæg og omhyggelige kvalitetssikring opnår vi en yderst høj styrke og holdbarhed i råmaterialerne. Vores granitbrud i Rønne er derfor godt rustet til at håndtere opgaver som denne, og vi ser frem til at bidrage med lokale råmaterialer til bornholmernes nye havn", siger direktør Michael Hansen fra NCC Industry, Råstoffer.

Lokale råmaterialer
Hos Rønne Havn A/S glæder man sig også over, at havneprojektet på Bornholm får en positiv effekt på de lokale virksomheder i forbindelse med byggeprocessen.

”Det er glædeligt at havneudvidelsen, allerede på et så tidligt tidspunkt i processen, smitter positivt af på de lokale virksomheder. NCC's stenbrud i Rønne er jo et oplagt sted at starte, og de første læs sten blev placeret i denne uge. I juni 2019 står vores 300 meter lange multikaj klar til at kunne håndtere opgaver for offshore-industrien ifm. de mange planlagte windfelter i Østersøen. Det betyder også, at vi vil kunne modtage de helt store krydstogtskibe på op til 365 meter. Det vil skabe værdi og vækst til det bornholmske samfund,” siger Thomas Thors, bestyrelsesformand hos Rønne Havn A/S.

Den bornholmske granit er siden 1873 blevet brudt i granitbruddet ved Rønne. Den særlige granit er meget velegnet til fremstilling af beton og har blandt andet også vist sit værd i forbindelse med støbningen af tunnelen og pylonerne på Storebæltsbroen.

Michael Hansen, Direktør i NCC Industry, Råstoffer, telefon +45 41 70 44 88
Pernille Kjøller, Kommunikationspartner, NCC Danmark, telefon +45 41 37 85 62
Vicki Johansen, Presse- og kommunikationsansvarlig, Rønne Havn A/S, telefon + 45 24 79 47 29

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,6 mia. kr. og 16.500 medarbejdere i 2016. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm. NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure.