Stærke rabatter er en god investering

Nyt produkt på markedet giver eksisterende, dyre ”lappeløsninger” baghjul og sikrer i stedet slidstærke rabatter til de danske veje.

Du kender det nok. Der er lagt flot, ny asfalt i dit lokalområde, men der mangler rabatgrus i kanten af vejen. Kanten ligger ubeskyttet, og vandet kan trænge ind under asfalten, og der kan derfor være fare for, at asfalten ikke holder så længe som ønsket. Et andet scenarie er, at den rabatgrus, som udlægges, består af for dårlige materialer, der ikke kan binde sammen eller komprimeres. Begge udfordringer giver en dårlig totaloplevelse af en ny vej og en ringe vedligeholdelse af eksisterende vejnet. Dårlige rabatter giver stenslag, hjulskader og klager fra cyklister og andre brugere. Men det behøver ikke at være sådan.

Et nyt produkt på markedet baner nu vejen for de holdbare rabatter. Produktet hedder NCC Hyperit Rabatgrus og er en 0/16 Hyperit, som er en meget tung bjergart med en høj densitet. Disse naturlige egenskaber kombineret med blandeforholdet i granitbruddet gør, at lige præcis denne rabatgrus er meget velegnet til svært belastede veje i Danmark.



”Når den udlægges på den rigtige måde og komprimeres, bliver materialet meget hårdt og kan derefter tåle de store tryk, som biler og andre køretøjer altid laver, når de kommer til at køre ud i rabatten. Hyperitten bliver liggende i rabatten i langt højere grad end mange af de andre rabatgrusprodukter, som man ellers støder på, når vi kører på danske veje”, siger Henrik Kildegaard, Salgs- og entrepriseleder i NCC Vejservice.


Fri for dyre lappeløsninger

NCC Afvanding har over en længere periode udlagt 0/16 Hyperit på flere vejstrækninger. Nu viser erfaringer og målinger, at rabatgruset er et af de mest holdbare produkter på det nordiske marked, fordi det indeholder langt flere fordele i forhold til almindeligt kendt vejgrus eller andet materiale, som i dag lægges i rabatterne.

”Fordelene ved den nye rabatgrus er mange. Ud over at produktet er nemt at reparere ved skader på rabatten, skyller rabatgruset ikke væk, når det regner, og giver hurtig grøn vækst i vejkanten. Derudover er det en utrolig slidstærk grus, som hurtigt er tjent ind i forhold til almindelige typer rabatgrus, som ofte skal vedligeholdes og udskiftes”, slutter Henrik Kildegaard.


Fordelene ved NCC Hyperit Rabatgrus

  • NCC Hyperit Rabatgrus skyller ikke væk, når det regner
  • Støvgener i tørvejr er minimale (mindre end almindeligt grus)
  • NCC Hyperit Rabatgrus bliver liggende i kanten, og dermed nedsættes forbruget væsentligt allerede efter blot 1 år
  • NCC Hyperit Rabatgrus er nemt at reparere ved skader på rabatten
  • NCC Hyperit Rabatgrus giver hurtig en grøn vækst i rabatten
  • NCC Hyperit Rabatgrus tåler tung trafik, selv i vådt føre uden det ”smatter ud” over kørebanen
  • NCC Hyperit Rabatgrus er også velegnet til slidlag på grusveje samt cykelstier, der gør disse typer veje ekstremt slidstærke
dkhenkil
Henrik Kildegaard

Salgs & Entrepriseleder med ansvar for Afvanding i vest, NCC Infrastructure

Lars Flemming Sørensen
Lars Flemming Sørensen

Salgschef, Råstoffer, Vest, NCC Industry

Oliehavnsvej 28, 8000 Århus C