En kantsten er ikke bare en kantsten

En billigere in situ støbt løsning til kantsten giver mulighed for mere vedligeholdelse af vejnettet.

På et større projekt på Idagårdsvej i Slagelse har NCC Profilbeton stået for istandsættelsen af 1300 meter vej med både rabat og kantsten som en del af den samlede opgave.

”Slagelse Kommune valgte at lægge hele entreprisen hos os for kun at have én entreprenør, som de skulle have kontakt til,” fortæller Henrik Sommerlund fra NCC Profilbeton.

Slagelse Kommune havde valgt at lægge hele den samlede opgave på en lille million hos Profilbeton, og det gav arbejde til flere kolleger i Vejservice, herunder afvanding og afspærring, og til NCC Industry, der blandt andet lagde ny asfalt før Profilbeton kunne sende sin maskine på arbejde og støbe de 1300 meter ny kantsten på to dage.

Det betaler sig at vælge profilbeton

NCC Profilbeton støber betonkantstenen og lægger jernarmering i på én gang, og med den særlige metode kan der støbes mellem 500 og 800 meter kantsten på en enkelt dag. Det er en proces, der kræver en helt jævn asfalt, så hvis asfalten er slidt og ujævn, er det oplagt, at der forinden lægges ny asfalt, da kantstenen støbes oven på asfalten.

Derfor kan en tilbudsproces godt slutte med, at NCC ikke får opgaven, fordi den samlede pris for ny asfalt og kantsten er højere end konkurrenternes løsning på en ny kantsten alene.

”Forskellen i pris kan være så lav, at en kunde kan ærgre sig over at have satset så ensidigt på pris, da kunden ville have fået både ny asfalt på vejen og ny kantsten for en lidt højere pris,” siger Henrik Sommerlund. ”Det er sådan et eksempel, vi har med, når vi kontakter kommunerne. Vi vil meget gerne have dem til at tænke mere langsigtet og se anderledes på deres budget og de opgaver, de har brug for at få løst. På den måde får vores kunder meget mere for pengene”, slutter Henrik Sommerlund.

Idagaardsvej_NCC_profilbeton2
Henrik Sommerlund

Konsulent, NCC Profilbeton, NCC Infrastructure