Anja Silja Mäkinen maskinførerlærling i afdelingen Materiel i NCC

Maskinførerlærling

Som maskinførerlærling i NCC er du med til at forberede grunde til nybyggeri og vejanlæg. Det er dig, der udfører gravearbejdet, når der lægges kabler og forsyningsledninger til vand, kloak, el, fiber, gadelys og fjernvarme.

I din læretid får du viden om og erfaring med at betjene større og mindre maskiner til at grave, læsse og flytte jord eller lægge og komprimere grus og sten. Du lærer også at udføre præcisionsgravning til komplekse opgaver, hvor det for eksempel er vigtigt at forebygge graveskader.

Helt generelt synes jeg bare, det er vildt fedt at køre med maskiner!

"Jeg kiggede efter job i entreprenørbranchen og så tilfældigvis, at NCC havde en læreplads som maskinfører, fortæller maskinførerlærling Anja Silja Mäkinen. De tog heldigvis voksenlærlinge ind, og jeg tænkte, at det kunne være fedt at prøve af. 

Som maskinfører har du din egen maskine som du har ansvaret for og kører i til dagligt. Lige nu er jeg tilknyttet et projekt i Albertslund, hvor jeg fører en tre-tons gravemaskine, som jeg bruger til diverse graveopgaver for eksempel udgravning af haver eller til kloakering.

Helt generelt synes jeg bare, det er vildt fedt at køre med maskiner!"

Jeg er særligt glad for sammenholdet og kollegerne

"Udover det er jeg særligt glad for sammenholdet og kollegerne. Det er en ekstremt hyggelig arbejdsplads, hvor der ikke er nogen stress – jovist er der en deadline – men det er sjældent, at man skal løbe efter tingene, fordi det hele bare glider. Jeg går aldrig hjem og tænker ”åh nej”, fordi jeg ved har styrtet rundt hele dagen, eller ved at jeg har en masse jeg skal indhente dagen efter.

Samarbejdet er rigtig godt og man bliver lidt en lille ”familie” ude på pladsen, og vi kender til hinanden og hvad der rør sig i vores privatliv."

Man keder sig ikke som maskinfører

"Som maskinfører prøver jeg en masse forskellige ting hver dag og den ene uge ligner sjældent den næste, fordi man bliver sendt rundt til nye projekter. Jeg var for eksempel ude på et projekt på Nørrebro, som var lige ud til vejen, så der skal man jo være lidt mere vågen, når der er biler og civilister, hvilket også gør, at vi skal være ekstra opmærksomme på at få sat afspærring op.

Man keder sig ikke som maskinfører og samtidig er det lækkert at få lov at arbejde i det fri og ikke sidde bag en skærm hele dagen."