DÅB: Tunnelmaskine fik navnet Estrid

Maskinen, der skal bore regnvandstunnelen under gasværksgrunden på Østerbro i København, er netop blevet døbt og bliver nu gjort klar til at begynde sit underjordiske arbejde.

"Jeg døber dig Estrid". Sådan lød ordene fra projektleder Kasper Juel-Berg, HOFOR, der 12. februar 2016 fik æren af at navngive den maskine, som de næste måneder skal bore sig gennem undergrunden fra Lautrupkaj ved havnen, ind under S-togsbanen, gasværksgrunden og komme op igen ved Johan Svendsens Vej.

Dåbsseancen fandt sted i strålende solskin fredag morgen ved Lautrupkaj og blev ledsaget af klapsalver fra byggearbejdere fra entreprenørene NCC og SMET, rådgiveren Cowi og bygherren HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab.

At maskinen har fået navnet Estrid er ikke en tilfældighed. HOFOR har gennem flere år benyttet sig af nordiske pigenavne til deres maskiner, oplyser Kasper Juel-Berg. Tunnelmaskinen Gertrud er eksempelvis lige blevet færdig med at bore en tunnel til fjernvarmerør under Københavns Havn. Estrid er et nordisk pigenavn og betyder 'kærlighedsfuld'. Der er ifølge Danmarks Statistik 278 piger i Danmark, som deler navn med den nydøbte tunnelboremaskine.

En belgisk bulderbasse

Den 74 ton tunge maskine og de mange andre maskindele og hjælpeudstyr er ankommet til Lautrupkaj fra Belgien på i alt fem lastbiler. Kort efter dåben blev Estrid sænket ned i jorden og skal gøres klar til at bore.

"Vi forventer at kunne starte arbejdet allerede i morgen, og efter planen vil Estrid nå frem til målet ved Johan Svendsens Vej i maj måned", fortæller Rasmus Rasmussen, projektchef hos NCC.

Når Estrid starter op, vil hun efter planen bore 16 meter om dagen og til slut have flyttet 15.000 tons jord væk fra undergrunden.

Fakta

Hele projektet er færdigt med udgangen af 2016, men vil allerede fra sommeren 2016 kunne føre regnvand ud i havnen, når Ydre Østerbro bliver ramt af uvejr. HOFORs tunnel er en vigtig brik blandt en række projekter i kvarteret, som skal klimasikre hele Ydre Østerbro. Dette kvarter er et af de første klimasikrede kvarterer i København. En række andre kvarterer i byen vil i de kommende år også blive klimasikrede.

  • Østerbro tunnelen er 580 meter lang
  • Diameter på røret er 2,5 meter
  • Det er HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, der anlægger tunnelen
  • NCC/SMET er entreprenør på projektet
  • COWI er rådgiver på projektet
  • Det koster HOFOR over 100 mio. kroner at anlægge tunnelen