Portræt: Livet i vejkanten

For nylig fyldte Peder Grønne 65 år. Han er kendt blandt kunder og kolleger som førende inden for vedligehold af vejnet og -rabatter. I godt 30 år har Peder Grønne udfordret og udviklet branchen med nytænkning, stædighed og bæredygtige løsninger. Dette er et portræt af en pionér, der brænder for sit fag og de mennesker og muligheder, det rummer.

Tilbage i 1988 opkøbte Peder og Annette Grønne en enkeltmandsvirksomhed i Sønderjylland for 450.000 kroner. Det blev starten på en rejse, hvor han i dag er én ud af godt 18.000 kolleger i NCC.

Virksomheden med samme navn som ejeren, Peder Grønne, voksede hurtigt, og de udviklede sammen med kunderne teknologi, der effektivt vedligeholder vejens rabatter og sikrer, at vejnettet holder længere og forbliver sikkert.

En væsentlig del af Peder Grønnes arbejde har bl.a. været at udligne vejnettes rabatter med vejene, således at regnvand ikke løber under asfalten og forårsager revner og sprængninger men i stedet kan løbe af vejbanen.

I dag bruger Danmark knap 6 mia. kr. om året på løbende drift og vedligeholdelse af vejnettet. Det er en omfattende og vigtig opgave, der bl.a. kan nedsætte udgifterne til nye veje markant og samtidig skabe sikre forhold for bilisterne. Men det er også et område, hvor der ifølge Peder Grønne er væsentlige besparelser at opnå.

"Da jeg startede i branchen, så vi ofte fem-seks mand gå i vejrabatten og fylde den med grus for at udligne og jævne rabatten med vejen. Det ser vi stadig folk gøre den dag i dag, hvorimod vi selv klarer det med én bil og én mand," forklarer Peder Grønne.

Fra lille butik til storkoncern

Først i 1994 hvor der var fire medarbejdere og tre biler, kunne Peder Grønne fuldtidsansætte sig selv. Nogle år senere fik han EU-patent på den fræserkonstruktion, som hans virksomhed havde udviklet igennem årene. Det er en fræsemetode, der gør det muligt at genanvende materialer. Når en rabat fræses fjerner man det materiale, der med tiden er skubbet fra vejkantet og længere ud i rabatten. Men i stedet for at tilføre nye og dyre materialer for at udjævne rabatten med vejen, som der normalt gøres, genvendes de affræsede materialer samtidig med, at de fræses af. Det sparer både materialer, penge og tid og er blot en af de løsninger Peder har udviklet.