Sommervejr er lig med asfaltvejr

Når sommervejret melder sin ankomst, ruller NCC’s asfalthold ud med maskiner på de danske veje. Sommeren er nemlig den bedste tid på året til at forny de nedslidte belægninger. Og det er der en helt særlig grund til.

Danskerne må væbne sig med tålmodighed, når de hver sommer sætter sig i bilerne for at drage på ferie. Men det er bestemt ikke for at genere bilisterne, at asfaltudlæggeren rykker ud for at vedligeholde de mange kilometer statsveje, landeveje og pladser. Tværtimod. De varme sommermåneder hjælper nemlig til at holde temperaturen i asfalten, når den skal lægges ud på vejene.

”Hvis vi skal skabe solide og holdbare belægninger til Danmarks veje, skal de udføres om sommeren. Det skyldes, at det er svært at udføre asfaltarbejde om vinteren, hvor de lave temperaturer afkøler asfalten for hurtigt og derfor ikke giver den nødvendige tid til at transportere, bearbejde og udlægge den varme asfalt”, siger Arne Andersen, Markedschef i NCC Industry, Asfalt.

Ved alt asfaltarbejde er der en sammenhæng mellem de anvendte asfaltprodukter og temperaturen. Asfalten skal i hele udførelsesprocessen helst holde en temperatur mellem 120 og 140 grader for at kunne hærde optimalt, og derfor er sommeren den bedste tid på året til at udskifte de nedslidte belægninger.

Fra produktion til færdig vej

Der er dog flere faktorer, som skal være opfyldt for at skabe solide veje til bilisterne. Produktionen af asfalt og fabrikkens beliggenhed har også en betydning for kvaliteten af den færdige asfaltbelægning.

”Når vi lægger asfalt ud på vejene, henter vores asfalthold den varme asfalt direkte fra en af vores nærmeste asfaltfabrikker, så der aldrig langt fra produktion til udlægning. På den måde forbliver asfalten varm under hele forløbet til den er færdigkomprimeret og klar til brug”, siger Arne Andersen.

Han fortæller, at det også er vigtigt for vores infrastruktur, at vi har asfaltfabrikker i nærheden af byområder, da vejene omkring byerne er udsat for mere trafik og dermed oftere har brug for nye asfaltbelægninger.

NCC skal lægge ny asfalt på mange kilometer veje i Danmark hen over de kommende sommermåneder. Her vil flere af NCC’s asfalthold blandt andet skabe bedre veje til danskerne og samtidigt tage hensyn til afviklingen af sommertrafikken:

”Vi ved, vi er i vejen for bilisterne især i ferieperioden, men vi stræber altid efter at tage hensyn til både sikkerhed og trafikafvikling. Derfor udfører vi også asfaltarbejde om aftenen og i de lyse sommernætter, som gør det muligt for vores medarbejdere at se, hvad de laver. Det er endnu en grund til, at vi primært arbejder på vejene om sommeren, siger Arne Andersen. 

I løbet sommeren kan man støde på NCC’s asfalthold på en lang række motorvejsstrækninger og hovedlandeveje landet over, hvor NCC skal lægge CO2 reducerende asfalt på i alt 19 strækninger for Vejdirektoratet.

Fynske Motorvej
Fynske Motorvej
Holbækmotorvejen
Holbækmotorvejen
Holbækmotorvejen
Holbækmotorvejen