Vinteren er hård ved vores veje

Den danske vinter sætter sine tydelige spor på vores veje. Frosten, sneen, saltet og vandet slider på belægningerne og skaber huller i vejene. Rettidig omhu er nøgleordene, når det handler om at give vores veje et servicetjek under og efter vintersæsonen.

Hver eneste vinter giver frosten, det våde vejr og kørslen nye huller i kørebanen på de fleste vejstrækninger. Særligt de steder, hvor slidlagene er af ældre dato, bliver det til nogle store grimme huller, som kan forringe trafiksikkerheden og forårsage skader på køretøjer.  

Hos NCC genkender man godt det billede, som både borgere og bilister oplever efter vinterperioden. Mange veje trænger til en kærlig hånd, og selvom det ofte handler om en hård prioritering i fordelingen af kommunernes og grundejerforeningernes budgetter, er det netop nu, man skal være særlig opmærksom på at få udbedret opståede skader for at minimere omkostningerne.

”Det er vigtigt og sund fornuft at vedligeholde vores veje løbende, så de holder længere. Små slaghuller kan meget hurtigt eskalere og forårsage store og kostbare reparationer på asfaltbelægningerne. Derfor handler det om at få lappet slaghullerne gennem vinteren og først på foråret, så man stopper nedtrængningen af overfladevand, der skader både asfalten og vejkassen,” siger Leif Esager, markedschef i NCC Industry.

Slaghuller dannes typisk ved, at trafikken kører asfaltbelægningen i stykker, fordi frosten og det våde vejr gør belægningen sårbar i vinterperioden. Ifølge Leif Esager er det dog ikke kun huller i vejen, man bør være opmærksomme på. Revnedannelser forårsaget af frost eller opgravninger i forbindelse med fx kloakering er mindst lige så vigtige at få lukket.



”Forsegling af revner kan med fordel ske i løbet af vinteren, hvor revnerne står helt åbne. Jo koldere det er, desto større åbning. På den måde opnår man den bedste effekt af forseglingen, fordi det er muligt at fylde mest mulig bitumen/revnemastik i revnen og derved sikre en bedre lukning. Det forlænger vejens levetid for et mindre beløb, fordi man slipper for at ty til helt nye belægninger.”

Hurtig udbedring af skader

Der er flere muligheder for at gøre myndighederne opmærksomme på de mange huller og revner i vores veje. Et eksempel er app’en ”Giv et praj”, som er blevet downloaded mere end 50.000 gange. Via app’en kan borgeren selv tage et billede af hullet i vejen, markere det på et kort og sende informationen til kommunen.

De mange muligheder for at anmelde huller, gør det nemt i dag at få et overblik over de skader, der skal udbedres. Det er i fin tråd med NCC’s Microhold, som er en række små lokale asfalthold, der er særligt specialiseret i at løse mindre asfaltopgaver for både kommuner, mindre virksomheder og private.

”Alle holdenes biler er trådløst opkoblet og modtager derfor kundernes ordrer eller forespørgsler med det samme. Konceptet er en effektivt og billig metode at komme hullerne til livs,” siger Leif Esager.