NCC underskriver ny rekordstor renoveringsopgave

NCC skal udføre renoveringen af 503 gårdhuse for Albertslund Boligselskab. Med en kontraktsum på cirka 693 mio. kr. er det NCC’s største renoveringssag til dato

I sommeren 2019 afleverede NCC de sidste af 493 gårdhuse i Albertslund Syd efter en tre år lang renoveringsproces. Undervejs blev der skabt så godt flow i produktionen og fælles fodslag mellem egne håndværkere og underentreprenører, at det lykkedes NCC’s renoveringssektion at optimere produktionen, så de kunne aflevere fem boliger om ugen uden mangler og uden at gå på kompromis med kvalitet og sikkerhed.

”Vi oplevede et rigtig godt samarbejde på projektet, både med bygherre og rådgiver og vores håndværkere imellem,” siger direktør i NCC Renovering, Dennis Nielsen. ”På den måde lykkedes det at afslutte opgaven et halvt år før tid til stor glæde for beboerne.”

Med renoveringen bliver gårdhavehusene energioptimeret og bragt op til nutidens boligstandard. Den omfattende renovering vil give hele boligområdet et betragteligt kvalitetsløft.

Godt samarbejde giver effektiv produktion
De gode erfaringer er det optimale udgangspunkt for at lykkedes med den nye store renoveringsopgave med lignende boliger.

”Vi tager de gode erfaringer med os fra det første projekt, så vi kan udføre arbejdet så effektivt og i så høj en kvalitet som muligt,” siger Dennis Nielsen. ”Vi har sat et stærkt hold til opgaven, hvor vi viderefører den organisation, som leverede den første, så vi netop sikrer, at vores store kendskab til bebyggelsen bliver omsat til høj produktivitet.”

Også hos Bo-Vest er der store forventninger til udførelsen af det store renoveringsprojekt.

”Vi ser meget frem til endnu et længerevarende samarbejde med NCC om nu vores hidtil største renoveringssag i Bo-Vest. Vi forventer selvfølgelig, at vi i nærværende sag sammen kan drage nytte af den erfaring, vi har gjort os i naboafdelingen, ikke mindst fordi vi fortsætter med samme organisering hos både rådgiver, entreprenør og bygherre. Og så ser vi selvfølgelig meget positivt på, hvis NCC igen kan aflevere før tid,” siger seniorprojektleder Peter Føhrby Nybom fra Bo-Vest.

Renoveringen giver området et løft
I 1960’erne blev der i Albertslund Syd opført 1.005 gårdhuse, fordelt på tre afdelinger. De første er blevet renoveret, og nu gælder det boligerne i afdeling 4 Nord og 4 Syd, i daglig tale kaldet VA4 Syd og VA4 Nord, der samlet omfatter 505 gårdhuse. Kvartererne, der skal renoveres, ligger alle syd for kanalen: I syd er det Ørnen, Spætten, Hanen, Duen, Ravnen, Uglen og Svanen. Kvartererne i Nord omfatter Hjulet, Ankeret, Nøglen og Vægten.

Beboerne genhuses under arbejdet, der går i gang ultimo februar og forventes afsluttet i juli 2023. Herudover er der en betinget kontrakt på opdelte boliger på cirka 64 mio. kroner, som forventes udført inden for samme tidsplan som gårdhavehusene.

Bag renoveringen står Albertslund Boligselskab afd. 3702 syd/ v. Bo-Vest. Wissenberg er totalrådgiver på sagen, og Vandkunsten og PME er underrådgivere.

Kommunikationschef Ghita Borring, NCC Danmark, 93 88 18 19 ghilau@ncc.dk

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 15.500 ansatte i 2019. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.