NCC har vundet opførelsen af ny domicilbygning for Energinet ved Fredericia

Energinet har efter et udbud med indbygget arkitektkonkurrence valgt NCC som totalentreprenør på udvidelsen af deres domicil, der skal fremtidssikre virksomhedens mulighed for organisk vækst. Kontraktsummen lyder på cirka 600 mio. danske kroner.

Den nye domicilbygning skal bygges i tilknytning til Energinets eksisterende domicilbygning og skal opleves som en naturlig sammenhængende enhed, både funktionelt og æstetisk. Der skal etableres cirka 900 nye arbejdspladser, kantine og mødecenter.

”Vi er stolte og glade for, at Energinet har valgt vores løsning,” siger Lasse Ebler, der er senior tilbudschef i NCC’s byggeenhed i Vest under Building Nordics. ”Vi har afleveret et godt gennemtænkt og grundigt bearbejdet forslag sammen med C.F. Møller og Artelia – i øvrigt det samme hold, som vi samarbejder med på et stort kontorbyggeri i træ, som vi bygger i Odense for Bygningsstyrelsen.”

Det nye byggeri inkluderer en forbindelse mellem den eksisterende domicilbygning og den nye bygning i henholdsvis stueetage, 1. sal, 2. sal og kælderplan, og der skal etableres en række fælles faciliteter som kantine, møderum samt uderum. I alt rummer byggeriet 26.750 m2 inklusive kælder

”Vi har valgt projektet fra NCC ud fra en samlet vurdering på pris, arkitektur, teknik og bæredygtighed. Vi glæder os til at rykke ind i et ansvarligt byggeri, hvor bæredygtighed kan måles og mærkes i hverdagen, og hvor der er lys og luft og et inspirerende arbejdsmiljø for vores voksende skare af dygtige medarbejdere, som skal bidrage til, at Danmark kommer i mål med den grønne omstilling,” siger Marianne Hansen, medlem af bedømmelsesudvalget og direktør for Koncernøkonomi og Business Support i Energinet.

Kravene til det nye byggeri lød blandt andet på, at tilbygningen skal placeres mellem det eksisterende hovedsæde og Kolding Landevej i et arkitektonisk udtryk, der føler sig harmonisk til de eksisterende bygninger.

”En vigtig vision for os har været at sammenflette eksisterende og nyt, både arkitektonisk og funktionelt samt i den daglige oplevelse af huset. Hermed skaber vi en oplevelse af Ét Energinet med delt DNA mht. æstetiske principper og arkitektoniske kvaliteter. Dertil skal en gennemtænkt og kvalificeret flowstrategi skabe oplevelsesrige og effektive bevægelsesmønstre i og mellem husene,” siger Thue Borgen Hasløv, der er ansvarlig arkitekt og partner på projektet fra C.F. Møller.

Divisionschef Jakob Mariager fra Artelia glæder sig også til et nyt ambitiøst projekt med et team, som kommer direkte fra et godt samarbejde i Odense:

”Energinet ønsker naturligvis en passiv bygning med et lavt energiforbrug, men har samtidig store ambitioner for indeklimaet og arbejdsmiljøet. Det er altid spændende at få de to vigtige hensyn til at gå op i en højere enhed. Især fordi vi ved, hvor stor indflydelse bygninger har på vores sundhed og velvære. I tilbudsfasen har holdet haft en værdifuld integreret designproces, hvor vi sammen har fundet effektive løsninger, der tilgodeser både indeklima, energi og dagslys. Vi ser meget frem til at fortsætte det arbejde.”

Træ giver behagelig atmosfære
Projektets fornemste opgave er at fungere som en veldrevet og attraktiv arbejdsplads for nuværende og fremtidige medarbejdere. Holdet bag det nye domicil har arbejdet med det store potentiale, der er i at udforme et moderne og effektivt kontorhus baseret på værdier som åbenhed, tilgængelighed og nytænkning.

I projektet er der arbejdet med at videreføre og tilpasse den stemning, man oplever i det eksisterende kontor, der rummer en lang række åbenlyse kvaliteter som for eksempel transparens, lys, overskuelighed og rumlighed. I det nye hovedsæde vil trægulve og trækerner bidrage til at skabe en behagelig atmosfære, ligesom husets træsøjler vil tilføje en varm og taktil karakter i alle rum.

Byggeriet skal opføres til en DGNB Guld-certificering

”Sammen med vores gode samarbejdspartnere i C.F. Møller og Artelia er vi allerede nu godt i gang med at projektere byggeriet, og vi glæder os til at sætte gang i byggeriet,” siger Lasse Ebler.

Arbejdet begynder i sommeren 2024, hvor NCC’s råhus enhed går i gang med funderingsarbejdet. Det nye domicil vil stå klar til indflytning i 4. kvartal 2026.

Ordren er på ca. 600 mio. DKK og ordreregistreres under Building Nordics i 4. kvartal 2023.

Alle billeder er til fri redaktionel brug

Carl Johan Corneliussen, pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC’s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2022 havde NCC en omsætning på ca. 54 milliarder SEK og 12.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.