Selfinvest tildeler NCC kontrakt på kontorbyggeriet Kabelbyen i Middelfart

NCC har vundet kontrakten på i totalentreprise at opføre 12.400 m2 kontorbyggeri og 7.000 m2 kælder og p-kælder for Selfinvest, som er Østergaards familiekontor. Byggeriet er første etape i havneprojektet "Kabelbyen" på Trafikhavnen i Middelfart. Kontraktsummen er på cirka 390 mio. danske kroner.

Selfinvest tildeler NCC kontrakt på kontorbyggeriet Kabelbyen i Middelfart

NCC er totalentreprenør på byggeprojektet Kabelbyen på Middelfarts gamle Trafikhavn, når bygherren Selfinvest skyder gang i et storstilet havneprojekt. Byggeriet af tre kontor- og erhvervsbygninger på havnefronten skal rumme omkring 800 arbejdspladser, som blandt andet skal skabe plads til vokseværk hos bygherren, familiekontoret Selfinvest, samt dennes operationelle selskab, United Shipping & Trading Companys (USTC), egne medarbejdere.

”Vi har stor erfaring med kontorbyggeri, og vi glæder os til at komme i gang,” siger Ole Møller Petersen, projektdirektør fra NCC Vest under NCC Building Nordics. ”Vi har haft en tæt og tillidsfuld dialog med bygherren, hvilket er grundlaget for et godt samarbejde. Vi er meget tilfredse med, at Selfinvest har lagt en ambitiøs linje for byggeriet, hvilket passer som fod i hose med vores tilgang til byggeri. Projektet Kabelbyen har alle forudsætninger for at blive et flot projekt i høj kvalitet – og læg dertil en unik beliggenhed ned til Lillebælt.”

Projektets første etape opdeles i tre hovedbygninger, kaldet Hus 1, Hus 2 og Hus 3. i hhv. 6, 7 og 5 etager. Fra hus 1 skal der desuden etableres en gangbro i 2. sals højde, som skal forbinde det nye byggeri til bygherrens eksisterende hovedkontor, Turbinehallen. Netop derfor er en høj grad af æstetik og kvalitet nødvendig, for at smelte det eksisterende med det nye sømløst.

”Byggeriet af Kabelbyen har stået meget højt på vores agenda i flere år. Det er en vigtig milepæl for os, at vi nu igangsætter den første etape af Kabelbyen, der forventeligt samlet vil løbe op i nærheden af DKK 1 mia. Vi er utroligt stolte over vores hovedkontor i Middelfart, og det gode samarbejde med Middelfart Kommune har banet vejen for et meget ambitiøst, men også meget bæredygtigt projekt. Vi ser frem til at kunne byde nye eksterne og interne lejere velkommen i Kabelbyen,” siger Bendt Ladekjær, Head of Real Estate hos Selfinvest og uddyber:

”For at når vores mål om æstetik og bæredygtighed var NCC og rådgiverteamet de helt rigtige partnere på projektet. Vi har haft en utroligt god sparring og udvikling sammen omkring projektet, derfor er vi også helt trygge ved at fortsætte samarbejdet med NCC i opførelsen af vores byggeri.”

Det er bygherres ambition, at byggeriet opnår DGNB Guld og DGNB Hjerte certificering.

Holistisk projekt skaber liv på havnen

Byggeriet af de nye erhvervsbygninger blander sig med eksisterende bygningsmasse omkring Turbinehallen og indpasser sig derfor både arkitektonisk og materialemæssigt. Der kommer foruden gangbroen mellem Kabelbyen og Turbinehallen også til at være en sammenhæng mellem de tre nye kontorbygninger, som bindes sammen i stueetagen med to mellembygninger i en etage.

Foruden bygherres egne medarbejdere skal byggeriet også tiltrække eksterne virksomheder til lejemålet, blandt andet gennem Middelfarts centrale og naturskønne placering i Danmark samt en række attraktive fælles faciliteter som opholdsarealer, mødelokaler, og kantine med eget produktionskøkken.

Dertil kommer en kaffe- og vinbar, der placeres i stueetagen i hus 1. Det er planen, at her skal være offentlig adgang sådan at områdets øvrige brugere også vil få adgang til baren og medvirke til at skabe et attraktivt byrum på havnen.

I tilknytning til projektet udføres omkringliggende attraktive udearealer med både parkeringsarealer, gårdrum mellem bygninger og promenadearealer.

Artelia og ABC er rådgivende ingeniører, og RasmusRasmus er arkitekter på opgaven.

Arbejdet forventes at gå i gang 1. oktober, og de nye kontorer vil stå klar til indflytning i foråret 2026.

Ordren ordreregistreres under NCC Building Nordics i 3. kvartal 2023.

Visualiseringer er til fri redaktionel brug

NCC:

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC’s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Selfinvest/USTC:

Mikkel Wenzel Andreasen, Communications Officer, Tlf: 26799163 E-mail: miwa@ustc.dk

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2022 havde NCC en omsætning på ca. 54 milliarder SEK og 12.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.

Om Selfinvest: Selfinvest er ejet af familien Østergaard og er moderselskab for Selected Car Group samt den globale USTC-koncern med mere end 160 kontorer i 40 lande og mere end 4.300 medarbejdere på verdensplan.

Selfinvest, der har hovedsæde i Middelfart, omsatte i seneste regnskabsår for 150 mia. kr. og har en egenkapital på mere end 8 mia. kr.