Nu går byggeriet af Aarhus’ nye ekstraordinære hotel ind i ny fase

Grundstensnedlæggelsen under hotellet er signal om, at til hotelbyggeriet snart begynder at skyde i vejret, og inden længe vil bygningen rejse sig over jorden på Aarhus Ø.

Op fra den sidste store byggegrube på Aarhus Ø vil der i kommende tid rejse sig et spektakulært flot hotel. Det er netop blevet festligt markeret med en grundstensnedlæggelse, hvor der var taler fra både kommunen, Kilden & Hindby, der sammen med Anders Holch Povlsen er bygherre, hoteloperatøren Scandic og NCC, der er totalentreprenør på projektet.

”Vi er stolte over at give hele Aarhus dette fantastiske hotel. Bygningen er udformet så både hotellets gæster og byens borgere inviteres til at gå udvendigt på bygningen. Det bliver en ekstraordinær gåtur som vi glæder os til at gøre til en del af oplevelsen på Aarhus Ø2,” udtaler byudvikler Rune Kilden fra Kilden & Hindby.

”Jeg er meget stolt af og glad for, at vi i NCC kan bidrage til at realisere de visioner og drømme, der er omkring dette projekt. Vores stærke kompetencer inden for projektdesign, projektledelse og egenproduktion kombineret med vores kolleger i Hercules, som allerede har rammet 1300 betonpæle i, kommer alle i spil i dette projekt,” sagde Mogens Nielsen, direktør i NCC Danmark, i sin tale. ”Dertil kommer, at når projektet står færdig i 2026, så vil over 1000 håndværkere haft deres gang på det her fantastiske byggeprojekt.”

Efter talerne gik Rådmand for Teknik og Miljø Nicolaj Bang sammen med repræsentanter for Aarhus Kommune, bygherre, arkitekt, rådgiver, Scandic og NCC via nabobygningen ned i byggegruben, hvor de hver især fik mulighed for at skrive en personlig hilsen på en mursten, der derefter blev støbt ned i fundamentet.

Hotellet er tegnet af arkitekterne fra BIG, og det bliver Scandic, der skal drive et signaturhotel og spa i bygningen. Det nye hotel får 342 værelser og cirka 16.000 m2 kontor, og bliver på i alt 37.000 kvadratmeter plus 8.600 kvadratmeter parkeringskælder i to etager.

Hotellet får en skybar med fantastisk udsigt på 18. etage, restauranter, butikker, taghave og Aarhus’ første storskala wellness på cirka 2.000 m2 beliggende på 15., 16. og 17. etage med en imponerende udsigt over by, bugt og skov.

Ud over BIG, der har tegnet huset, har projektet Rambøll som rådgivende ingeniører, Artelia som brandingeniører, mens designerne fra Stylt i Göteborg i samarbejde med BIG står for indretningen af hoteletagerne, wellnessområdet og restauranter.

Alle fotos er til fri redaktionel brug

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC’s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2022 havde NCC en omsætning på ca. 54 milliarder SEK og 12.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.