NCC er halvvejs med ny kontorbygning på Frederiks Plads i Aarhus

De sidste elementer er sat på den 12 etagers høje bygning, og råhusarbejdet er dermed afsluttet. I slutningen af året kan Nordea og KPMG flytte ind i højhuset i en af Aarhus’ nye centrale bydele.

Byggeriet af Frederiks Plads II i det centrale Aarhus har fart på, og nu kan NCC fejre rejsegilde med opsætningen af de sidste elementer på højhusdelen i 12 etagers højde. Bygningen ejes af PensionDanmark og skal bæredygtighedscertificeres efter DGNB Guld standard.

”Det er en vigtig milepæl, vi nu har nået. Alle har gjort en flot indsats, og vi holder tidsplanen, så jeg er en tilfreds projektchef,” siger Esben Jørgensen, der er Senior Projektchef.

Frederiks Plads ligger imellem Midtbyen, Frederiksbjerg og Sydhavnen i Aarhus. Det er en lille ny bydel midt i byen med en kombination af boliger, kontorer og butikker samlet omkring et lyst byrum med træer og grønne arealer.

”Som ejere af bygningen er vi glade for at se fremdriften i byggeriet, og vi glæder os til at byde vores lejere velkommen i den topmoderne bygning med fokus på bæredygtighed som for eksempel lavt energiforbrug og DGNB-certificering,” siger direktør Marius Møller fra PensionDanmark.

Udlejet til Nordea og KPMG

Nordea og KPMG’s medarbejdere i Aarhus flytter ind i den nye kontorbygning til december 2021. De kan se frem til at arbejde i et moderne og funktionelt kontormiljø. NCC Property Developments Company House koncept, som bygningen hører under, betyder et sundt indeklima, lavt energiforbrug og en række fælles faciliteter som kantine og mødecenter.

Hele Frederiks Plads, hvor beboerne allerede er flyttet ind i lejlighederne, er udviklet som et samlet bymiljø, så det passer ind i Midtbyens øvrige byliv.

Målet er en guld-certificering

Ejendommen skal bæredygtighedscertificeres efter det internationale DGNB-system, og målet er kategorien Guld. DGNB er en af verdens førende standarder for certificering af bygninger og byområders bæredygtighed.

Det betyder, at ejendommen lever op til høje krav for miljømæssig, økonomisk og social bæredygtighed – og lejerne kan spare penge på energiforbruget. Helt i tråd med PensionDanmarks og NCC’s ønske om at leve op til FN’s Verdensmål.

NCC har sammen med Bricks udviklet i bydelen siden 2012. Samlet er der på Frederiks Plads opført tre enkeltstående ejendomme med lejligheder og ca. 20.000 kvadratmeter kontorer.

Frederiks Plads II er tegnet af C.F. Møller Architects og udviklet efter NCC Property Developments Company House koncept.

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2020 havde NCC en omsætning på ca. 38 mia. DKK. og 14.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.