NCC inviterer til åben grusgrav i Sorø

På lørdag inviterer NCC hele lokalområdet og andre interesserede ”indenfor” i sin grusgrav i Sorø. Det sker i anledning af ”Råstofdagen 2022”. En dag, som skal give børn og voksne mulighed for at opleve den spændende natur, store maskiner og blive klogere på, hvor råstoffer som sand, sten og grus kommer fra.

Arrangementet finder sted i NCC’s grusgrav på Kalundborgvej 94 i Sorø fra kl. 10-14 den 17. september. Dagen byder på viden, leg og flot natur for både børn og voksne. Der er blandt andet mulighed for at komme helt tæt på de store læssemaskiner, der bliver brugt i grusgraven, ligesom der vil være guldgravning i sandbunkerne samt hestevognskørsel og vandring med biolog i det naturskønne område.

”En grusgrav er ofte noget, vi bare kører forbi. Vi ser derfor Råstofdagen som en god anledning til at åbne vores grusgrav for borgere og andre interesserede, så man kan se, hvordan en grusgrav ser ud og virker til daglig. Sand, sten og grus er nemlig vigtige råstoffer, som vi blandt andet skal bruge, når vi bygger skoler, hospitaler og veje,” siger Søren Evald Jensen, områdechef i NCC.

Gentager succesen med aktiviteter for store og små
Det er tredje gang, at NCC åbner sin grusgrav i Sorø for offentligheden i forbindelse med en Råstofdag. Sidste gang fandt flere hundrede vej til grusgraven i løbet af de fire timer, der var åbent. Derfor gentager NCC succesen i Sorø og håber på, at endnu flere interesserede i år vil lægge vejen forbi.

”Vi glæder os til endnu en gang at give de besøgende et indblik i råstoffernes verden og byde både børn og voksne på en pølse og sodavand,” siger Søren Evald Jensen.

Naturen i grusgraven
På dagen ønsker NCC også at rette fokus på det unikke naturområde, der skabes i forbindelse med deres virksomhed. For udover at være en forudsætning for, at samfundet kan opføre byggerier og anlægge veje, kan grusgravens foranderlige og næringsfattige naturmiljø også give de bedste forudsætninger for at fremme biodiversiteten, som er under hårdt pres.

”Grusgravning handler ikke kun om at indvinde en masse sten og grus. Det sker også med omtanke for dyre- og plantelivet. Naturen kan rent faktisk stortrives lige op ad en grusgrav med daglig produktion og store maskiner. Det håber vi også, at de besøgende vil opdage, når de kigger forbi grusgraven på lørdag,” siger Søren Evald Jensen.

Carl Johan Corneliussen, pressechef, +45 26152127, carcor@ncc.dk

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2021 havde NCC en omsætning på ca. 53 milliarder SEK og 13.000 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.