Flyvejene i Bornholms Lufthavn får nyt liv

Infrastrukturen i Bornholms Lufthavn får nu et gevaldigt løft. Det sker med hjælp fra lokale virksomheder som NCC, der skal bidrage til, at vejene i lufthavnen lever op til internationale standarder.

Som en del af en større ombygning i Bornholms Lufthavn, skal NCC stå for renoveringen af lufthavnens rulleveje (også kaldet taxiveje), der forbinder de forskellige landingsbaner, lufthavnsterminaler og andre faciliteter i en lufthavn.

”Flere af lufthavnens rulleveje trænger til en større renovering, og det er tid til at opgradere rullevejene, så de lever op til internationale standarder for civil luftfart”, fortæller Lufthavnschef, Christina Dideriksen.

Helt konkret betyder det, at rullevejene udvides og bygges op på ny i form af nye vejfundamenter og slidstærke asfaltbelægninger.

NCC er valgt som hovedentreprenør på opgaven og skal selv stå for produktion og udlægning af mere end 2000 tons asfalt. Asfalten bliver produceret på NCC’s asfaltfabrik i Rønne og bliver en højmodificeret skærvemastiks, som er en stabil og holdbar slidlagsbelægning, der er specielt designet til at modstå store trafikbelastninger. Belægningen er derfor særlig velegnet på veje og arealer som bl.a. motorveje og lufthavne.

Lokale kræfter og råmaterialer

Til at udføre vejenes underliggende lag trækker NCC på den lokale entreprenør Futurae på Bornholm, som skal stå for alt jordarbejde og dermed sikre et stabilt vejfundament under den nye asfalt. Råmaterialerne til opbygningen af det nye vejfundament består blandt andet af den bornholmske granit, som siden 1873 er blevet brudt i NCC’s granitbrud i Rønne, og som er yderst velegnet til fremstilling af slidstærke veje.

”Vi glæder os over at kunne give rullevejene i Bornholms Lufthavn et kvalitetsløft gennem både lokal arbejdskraft og råmaterialer, der er særegent for øen. Vi er allerede godt i gang med arbejdet og forventer at kunne levere de færdigrenoverede veje i starten af september”, siger Leif Esager, Salgs- og markedschef i NCC Industry, Asfalt.

Hos Bornholms Lufthavn er der også stor opbakning til de lokale styrker på øen:
”Det er glædeligt, at projektet smitter positivt af på Bornholms lokale virksomheder, og vi ser frem til snart at kunne tage de nye veje i brug”, siger Christina Dideriksen.

Pernille Kjøller, Kommunikationspartner i NCC Danmark, telefon +45 41 37 85 62

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 16.500 ansatte i 2018. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.