Færøsk tunnelprojekt til milliarder skudt i gang

For nylig blev arbejdet på Eysturoyar-tunnelen sat i gang med et brag, da den første sprængning blev overværet af flere hundrede fremmødte færinge. Eysturoyar-tunnelen er den første af to undersøiske tunneler, som NCC skal bygge i Færøernes største infrastrukturprojekt nogensinde. Næsten 2,1 milliarder DKK har Færøerne lagt på bordet for to de undersøiske tunneler på hhv. 11,2 og 10,5 km.

Formålet med tunnelerne er at forbedre mobiliteten for de lokale indbyggere, virksomheder og offentlige instanser. Flere tusinde mennesker får reduceret deres daglige rejsetid med op til halvanden time, hvilket vil styrke erhvervslivet og samfundet som helhed. Desuden vil offentlige ydelser blive lettere tilgængelige for store dele af befolkningen.

”Dette tunnelprojekt er stort for lokalsamfundet og stort for Færøerne som helhed og kommer til at ændre hverdagen for os, som bor her, på en positiv måde. Vi har set frem til startskuddet i mange år og synes, det er glædeligt, at NCC nu begynder arbejdet. Alle på Færøerne følger godt med i dette projekt”, siger Teitur Samuelsen bygherre og daglig leder af P/F Eystur- og Sandoyartunlar.

NCC har solid erfaring med at bygge tunneler på Færøerne. NCC byggede i starten af nullerne Vága-tunnelen og Nordoya-tunnelen, og flere af nøglepersonerne fra de projekter er med på de to nye tunneler. Én af de mest erfarne af dem er Construction Site Manager Leif Tore Tømmerås.

”Det er mit tredje projekt på Færøerne, og hvert projekt er spændende, men lige dette projekt må siges at være helt særligt. Vi skal bygge flere undervandstunneler, som kræver stor ekspertise og erfaring. Det er nok derfor, det er os, der er her i dag”, siger Leif Tore Tømmerås med et smil.

Fakta om projektet

Eysturoyar-tunnelen: Undersøisk tunnel m.m. Byggeperiode: 2016 – 2021 Totallængde hovedtunnel: 11,2 kilometer Bredde: 10,5m Stigningsgrad: 5 % Laveste punkt: -187 meter Finansiering: Vejafgift Kunde: P/F Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget Kontraktværdi: DKK1,17 milliarder.

Sandoyar-tunnelen: Undersøisk tunnel m.m. Byggeperiode: 2018 – 2023 Bredde: 9,5 meter Totallængde hovedtunnel: 10,9 kilometer Stigningsgrad: 5 % Laveste punkt: -155 meter Finansiering: Vejafgift Kunde: P/F Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget Kontraktværdi: DKK922 millioner.

Link til film:

Vimeo: https://vimeo.com/190991747

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=3PDcQfZO5jg

Andreas Holst-Olesen, Kommunikationspartner, NCC Danmark, telefon +45 86 75 43 84