NCC vinder anlægsentreprise på elforsyning i Jylland

NCC skal være med til at udbygge elforsyningen i Jylland for Energinet med tilslutningen af vindmølleparken Thor til elnettet. Ordren er på ca. 135 mio. danske kr.

Infrastrukturopgaver er et strategisk vigtigt område for NCC, og udbygning og styrkelse af elnettet hører til de komplekse specialer, som NCC har kompetencerne til at udføre.

NCC skal nu være med til at binde Thor Havvindmøllepark sammen med elnettet. Det betyder i praksis, at der skal føres 31 kilometer 220 kV kabler fra Idomslund vest for Holstebro til Volder Mark syd for Lemvig. Her bygges en ny transformerstation, hvorfra strømmen fra vindmølleparken overføres til elnettet.

”Elnettet er en central del af vores infrastruktur og uden sikre energileverancer kan samfundet ikke udvikle sig. Infrastruktur er et område, hvor NCC er meget stærk og en af de store aktører i landet. Vi har kundskaberne til at løse den slags komplekse projekter fra planlægning til levering, og vi ser frem til samarbejdet med Energinet,” siger Flemming Carlsen, direktør for NCC Infrastructure i Danmark.

De 24 kilometer nedgraves, og så skal der udføres syv kilometer styret underboring, hvor kablerne føres igennem. Den styrede underboring pågår fra sommeren 2023 til sommeren 2024, og alt grave- og kabelarbejdet pågår fra april 2024 til og med oktober 2024. Arbejdet udføres både af medarbejdere fra NCC og fra det NCC-ejede selskab Jakobsen & Blindkilde.

Arbejdet begynder i sommeren 2023 og forventes afsluttet i oktober 2024.

Ordren er på ca. 135 mio. DKK og ordreregistreres under Infrastructure i andet kvartal 2023.

Alle fotos er til fri redaktionel brug

Pernille Kjøller, kommunikationspartner, Tlf.: +45 4137 8562, E-mail: perkjo@ncc.dk

NCC’s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2022 havde NCC en omsætning på ca. 54 milliarder SEK og 12.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.