Nyt liv til brugte lysarmaturer fra NCC’s hovedsæde

Mange lamper smides ud, når de har tjent deres formål. Men NCC har valgt at give 400 brugte lysarmaturer væk, så de kan blive skilt ad og genopstå som nye lamper.

Over vinteren fik NCC nye, moderne armaturer på hovedkontoret i Søborg. De giver lys, der efterligner sommerens dagslys og de skift, det laver i løbet af dagen. Forskning viser, at den type lys giver mere energi til brugerne af en bygning.

Men huset er ikke så gammelt, og det gælder også alle oprindelige lysarmaturer, som blev taget ned for at gøre plads til de nye lys.

Nyt liv i gamle rammer

Hele 400 gamle armaturer blev taget ned for at give plads til det nye lys, og de stod til at blive sendt til deponi.

”Vi stod med alle de her armaturer, som bare skulle skrottes,” fortæller entrepriseleder Taif Alawazzi. ”Det virkede ikke rigtigt. Der lå over 1,5 ton stål i de paller”.

Taif Alawazzi tog kontakt til Lars Elmvang, som er partner hos Fischer Lighting, der fornyer og redesigner eksisterende armaturer med nye LED-løsninger i deres ReUse koncept.

NCC og NCC EL har givet armaturerne gratis, og Fischer afholdt omkostningen til at få dem transporteret væk samt til bortskaffelse af gammel elektronik, lysrør og den slags. NCC EL pakkede armaturerne i 12 paller, som blev afhentet af Fisher Lighting i slutningen af januar.

Genbrug i smukt design

De cirka 400 firkantede armaturer fra Gladsaxe Company House er blevet redesignet og ombygget. Hele stålkassen er genbrugt, men elektronikken er ny. Når de nye lamper indbygges, ser de runde ud, så ingen ville gætte, at der oppe under loftbeklædningen ligger brugte, firkantede stålkasser fra Søborg.

De nye lamper er blandt andet solgt til nogle kommuner, ambassader og et ejendomsselskab, som til en god pris har fået både smukt design og et bæredygtigt produkt.

”I dag designes lamper typisk til udsmidning efter brug,” siger Lars Elmvang fra Fischer Lighting. ”Vi designer alt til adskillelse og fremtidigt genbrug.”

Genbrug og cirkulær økonomi kræver, at man tænker på, om de ting man ikke længere skal bruge, mon kan anvendes i nye sammenhænge. Men det kræver også, at der er nogen, der påtager sig at løse opgaven med at genbruge de gamle materialer, som det er sket her. Og så skal man vide, hvem man kan ringe til, når man står med ressourcerne.

Pressechef Carl Johan Corneliussen, NCC Danmark, 26 15 21 27, carcor@ncc.dk

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 15.500 ansatte i 2019. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.