Renovering af 351 boliger på Østerbro skyder fsb HJEM partnerskabets renoveringsarbejde i gang

Renoveringen af ejendommen fsb Haunstrupgård med 350 boliger bliver det første, der går i jorden i det strategiske partnerskab fsb HJEM. Projektet, til omkring 70 mio. kr., er et af en lang række renoveringsprojekter, partnerskabet skal gennemføre over de kommende år.

Partnerskabet fsb HJEM, der består af COWI, RUBOW arkitekter, Smith Innovation og NCC, har indgået en fire- til seksårig rammeaftale med en samlet værdi af 2,4 mia. kroner. Partnerskabet skal renovere boliger for boligselskabet fsb, der er Københavns største almene boligorganisation og ejer cirka 15.000 familie, ungdoms- og ældreboliger i hovedstaden.

”Vi har startet en kæmpe virksomhed op over det sidste år. Der er rigtig meget læring i den proces, vi har været igennem,” siger sektionsdirektør i NCC, Erik Vibe Pedersen. ”Man kan sige, at vi har skyndt os langsomt. Vi har valgt at tage den tid, det nu en gang tager at komme i gang på den rigtige måde. Partnerskabet giver os langt bedre mulighed for at risikovurdere byggeriet og gå i detaljerne. Det giver et fantastisk overblik over projektet, så alle er klar på, hvad der skal ske og hvordan, før arbejdet går i gang.”

Det strategiske partnerskab åbner op for nye muligheder i samarbejdet; I projekteringen af fsb Haunstrupgård har leverandører og håndværkere siddet med om bordet og givet faglig sparring på løsninger og processer. Det giver større sikkerhed omkring løsningerne og for, at byggeriet kan følge planen, når først det går i gang. Opgaverne sættes løbende i gang over de næste tre år.

Håndværkerne tripper som galopheste

Første projekt på den lange liste er Haunstrupgård, som er en af fsb’s ældre ejendomme. Byggeriet er opført i 1942. Arkitekturen er enkel og funktionel.  Byggeriet er opført i gode materialer som smukke gule mursten og med eternittage. Afdelingen består af 351 boliger på ét til tre værelser. Lejlighederne fra 1. sal og op har altan. fsb Haunstrupgård ligger på Østerbro, tæt på Fælledparken og Nordhavn.

”Vi glæder os til at komme i gang ude i afdelingen” siger Lone Zeeberg Nielsen, bygge-og udviklingschef hos fsb ”Det er på byggepladsen, vi for alvor kan se, om partnerskabet kan stå distancen og give bedre samarbejde med beboerne, bedre kvalitet og selvfølgelig overholde tid og budget – om det vi har tænkt og drømt om, vil blive til virkelighed”

Det kan godt ses, at bygningerne snart er 70 år gamle, og den kommende renovering kommer vidt omkring i bygningerne. Der skal skiftes vandrør i kældre, køkkener og badeværelser, der skal ordnes afløbsrør og ventilation i køkken og bad. En del altaner skal repareres, ligesom der skal tjekkes og repareres vinduer. Mure vil blive gennemgået og repareret, ligesom udvendige skiferplader under vinduerne skiftes efter behov. Der skal fjernes asbest i tagrum, skiftes tag og endelig vil udearealerne få et generelt løft.

”Som entreprenør kan vi jo godt lide at se den synlige fremgang på byggeprojekter, og det får vi lov til nu. Vi har projekteringsfolk, der nu er i fuld gang med at forberede deres projekter, og de står bogstavelig talt og tripper som galopheste i startboksen for at komme i gang med at bygge,” siger udførelsesprojektleder i fsb HJEM, Katrine Hald. ”Det er nu, alle tankerne, visionerne og – ikke mindst – alle de praktiske forberedelser med at regne, projektere og udfyldelse af aftalesedler, skal bringes ud i den virkelige verden,” siger hun ”Vi er super godt forberedte. Det er jo det her, det hele handler om, og vi glæder os så meget til at komme i gang med det første projekt.”

Arbejdet på Haunstrupgård forventes at starte hos beboerne den 4. maj 2020, og planmæssig aflevering er ultimo november 2021.

Pressechef Carl Johan Corneliussen, NCC Danmark, 26 15 21 27, carcor@ncc.dk

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 15.500 ansatte i 2019. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.