NCC har afleveret logistiktunnel til Nykøbing Falster Sygehus

Den nye 130 meter lange tunnel skal forbinde en eksisterende hospitalsbygning med en kommende bygning som led i Region Sjællands fremtidssikring af Nykøbing Falster Sygehus

Nu er logistiktunnelen afleveret til regionen præcis som aftalt og til stor tilfredshed for både bygherre og entreprenør.

Tunnellen går fra en høj kælder ned under terræn og møder den fremtidige hospitalsbygning i kælderniveau. Tunnelen er støbt på stedet, og arbejdet er blevet udført i etaper af hensyn til ambulancetrafikken i området.

”Byggeriet af tunnelen er en vigtig del af moderniseringen af sygehuset. NCC har nu afleveret tunnelbyggeriet til sygehuset. Fra opstart i februar 2021 til afleveringen i april 2022 har det været et meget tilfredsstillende byggeforløb, hvor sygehuset har været meget tilfreds med samarbejdet med NCC,” siger Michael Værnhøj Jørgensen, Stabs- og driftschef på Nykøbing F. Sygehus, ”Sygehuset har fået en tunnel, som, når sengebygningen står færdig, vil bidrage til en højnelse af sygehusets logistik.”

Arbejdet har stået på godt et år, og undervejs i projektet har NCC bragt en række af sine egne kompetencer inden for både anlæg, beton, fundering og asfalt på banen.

Til projektet er der anvendt lokale råstoffer som sten og grus fra NCC´s egen grusgrav i Pederseje på Falster for at sikre den mest bæredygtige forsyningskæde. Alt i alt et projekt, der er skabt i fællesskab af NCC. Arkitema var totalrådgiver på projektet med COWI som underrådgiver, og MOE var bygherrerådgiver.

Komplekst projekt er lykkes med god styring

”Vi har fået bragt vores særlige styringskompetencer i spil på det lille, men komplekse, tunnelprojekt, da vi har haft mange mindre lokale underentreprenører, som har hjulpet os med apteringsfagene,” siger Andreas Berg Rasmussen, projektchef i NCC’s beton og anlægsdivision. ”Der har været brug for tilstedeværende projektstyring hele tiden grundet beliggenheden midt i det døgnåbne sygehus, og vi har været i løbende kontakt med sygehusets driftsafdeling for at koordinere logistikken med både varetransporter og ambulancer.”

Nu nedtages skurbyen, og inden længe vil den sidste gule NCC-jakke have forladt sygehusområdet.

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC´s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2021 havde NCC en omsætning på ca. 53 milliarder SEK og 13.000 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.