NCC ombygger og renoverer den gamle Nordisk Fjer bygning på Amerika Plads for PensionDanmark

Den markante, historiske bygning fra 1901 blev renoveret i 2000, men skal nyindrettes og ansigtsløftes, så den kan stå klar til en ny lejer til foråret

Den smukke gamle bygning fra 1901, som for næsten 30 år siden lagde mure og vægge til den spektakulære erhvervsskandale i Nordisk Fjer, lever i dag en tilværelse ude af rampelyset.

Bygningen med den kendte facade mod Kalkbrænderihavnsgade har fungeret som hovedsæde for Banedanmark fra en gennemgribende renovering i 2000 til udgangen af 2018. Nu skal de 15.000 m2 ombygges og nyindrettes, så de lever op til den kommende lejers ønsker. Opgaven er en totalentreprise på cirka 55 mio. kroner.

”Det er en superspændende opgave, fordi det er et godt muret byggeri og en meget smuk bygning med atrier i hele bygningens højde i begge ender,” fortæller projektleder Peter Christophersen. ”Vi skal indrette bygningen til LB Forsikring, som overtager hele bygningen, og de får nogle virkelig flotte kontorer.”

I ombygningen bliver det tilstræbt af genbruge materialerne fra bygningen i størst muligt omfang. Døre og dørpaneler genbruges, ligesom modulglasvæggene genbruges i de nye kontorlokaler.

Ændringerne består blandt andet i en ændret rumindretning, nye mødefaciliteter og etablering af en ny forbindelse mellem nr. 11 og nr. 15.

Bygningen skal stå klar til indflytning den 1. april 2020.

Pressechef Carl Johan Corneliussen, NCC Danmark, 26 15 21 27, carcor@ncc.dk

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 16.500 ansatte i 2018. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.