Kæmpe CO2 besparelse mulig med simpel brug af data

NCC kan dokumentere markant reduktion i CO2-udledning fra bygninger og byggepladser med brug af data og Internet of Things. Reduktionen kan blive enorm, og hvis alle offentlige og private kontorbygninger gjorde det samme, kunne der spares millioner af kr. på el-regningen.

Udledningen af CO2 kan med simpel tilgængelig teknologi reduceres med tusinder af tons her og nu. Det viser NCC’s arbejde med Internet of Things (IoT) og indsamling af el-data på byggepladser og i færdige kontorbygninger.

”Vi har gennem fire års arbejde med IoT og opsætning af sensorer påvist, at detaljeret måling af strømforbruget viser, hvordan man enkelt kan reducere forbruget og dermed udledningen af CO2 og tilmed spare en masse penge,” siger Martin Manthorpe, der er direktør for strategi og udvikling i NCC Danmark.

NCC’s analyser viser, at tager man en kontorbygning på 15.000 kvadratmeter, kan man med IoT reducere el-forbruget uden for arbejdstiden med 50 procent svarende til 41 tons CO2 om året.

Ifølge Foreningen af Rådgivende Ingeniørers State of The Nation 2020 ejer staten, regionerne og kommunerne tilsammen rundt regnet 40 mio. kvadratmeter bygninger.

”Alene i de offentlige bygninger er der et kolossalt potentiale for at reducere CO2-udledningen og spare en masse penge på el-regningen. Og vejen til det er helt simpel, vi har benyttet en teknologi, som alle kan gå ud og købe, så man kan vel sige til politikerne, at det er bare at komme i gang,” siger Martin Manthorpe.

En sensor koster med opsætning ca. 25.000 kr. På en kontorbygning på 15.000 kvadratmeter bliver det ca. 300.000 kr. Til gengæld er der en besparelse på rundt regnet 400.000 kr. om året.

Byggepladserne reducerer også forbruget

NCC har også arbejdet med strømforbruget på byggepladserne. På et større renoveringsprojekt i Albertslund har byggeledelsen reduceret projektets forbrug med 58 procent ved at identificere unødigt forbrug uden for arbejdstiden. Det svarer til 16 tons CO2 om året og en besparelse på 100.000 kr.

Nu har NCC i Danmark besluttet, at på alle byggepladser på byggerier til over 150 mio. kr. i Danmark skal der gennemføres IoT dataindsamling, så vi sikrer reduktion af CO2.

Ifølge FN’s miljøorganisation, UNEP, står byggebranchen globalt for 39 procent af den samlede CO2 udledning. Driften af bygninger, står alene for 28 procent.

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2020 havde NCC en omsætning på ca. 38 mia. DKK. og 14.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.