Milepæl på byggeri af bioraffinaderi på Hirtshals Havn

I anledning af at væggene nu er rejst, havde bygherren Biomega Group i sidste uge inviteret samarbejdspartnere og håndværkere til rejsegilde.

En milepæl er nået på havnen, hvor NCC opfører nyt bioraffinaderi for fødevareingrediensfirmaet Biomega. Væggene er rejst og trods udfordringer med vind og vejr i Hirtshals holder tidsplanen i forhold til den planlagte aflevering til sommer.

Rejsegildet havde traditionen tro til formål at fejre byggeriets fremdrift og hædre håndværkerne, der udfører arbejdet i al slags vejr. Første bygning, der bliver færdig, er stedets produktionshal, og om den sagde direktør Stig Petersen fra Biomega:

”Bygningen skal huse udstyr til verdens mest moderne bioraffineringsproces til at udvinde lakseolie og lakseprotein fra de rester af fisken, der bl.a. kommer fra vores naboer i Hirtshals fra det, de ikke selv kan bruge direkte i forbindelse med udskæring af laksefileter. Biomega kommer med et væsentligt bidrag til øget bæredygtighed i produktionen af laks, og vil være en del af den cirkulære økonomi i Hirtshals.”

Områdedirektør i NCC, Jakob Søe Lundgaard, fremhævede det gode samarbejde i sin tale:

”Fra første dag har der været en konstruktiv indstilling og et ønske om at hjælpe hinanden til projektets bedste. Alle kæmper godt, og der er en rigtig god stemning blandt håndværkerne på pladsen. Særligt må jeg rose håndværkerne for deres store omstillingsparathed – det har vi i den grad haft brug for, da vi i den sidste måned har skulle planlægge en del ud fra vejret, fordi mange aktiviteter er vindfølsomme.”

Ambitiøs tidsplan kræver koordinering
Der skal installeres cirka 100 ton maskinudstyr for et trecifret millionbeløb i bygningen. Blandt andet nogle store tanke, der skal hejses ned gennem taget. Derfor skal den del af bygningen, der skal rumme produktionen, gøres færdig med vægge og gulv, mens taget først skal lægges på, når maskinerne er på plads.

”Det kræver en hel del koordinering mellem bygherres maskinleverandør og NCC, når vi fra uge syv skal arbejde på pladsen side om side,” siger områdedirektør Jakob Søe Lundgaard. ”Det kommer til at foregå helt frem til aflevering af den sidste del af projektet i maj.

En række maskiner på mellem fem og syv ton skal føres ind gennem siden af bygningen, før panelerne monteres. Ifølge tidsplanen skal NCC derfor aflevere produktionsområdet først, mens lagerbygning, kontor og omklædningsfaciliteter afleveres senere.

”Det, der er spændende her, er, at allerede, mens NCC gør bygningen færdig, så begynder vi at arbejde parallelt,” fortæller Biomegas projektleder Jørgen Marvig. ”NCC færdiggør en del af bygningen, så vi kan montere maskiner, mens de bygger det øvrige projekt færdig.”

Om byggeprojektet
Projektet omfatter to plan, hvor stueplan rummer 1550 m2, som indeholder råvarelager, produktionsudstyr og færdigproduktlager. Ydermere indeholder bygningen en overetage på 1000 m2 fordelt på flere niveauer med henholdsvis administration, velfærd, og produktionsudstyr.

Bygningen opføres på direkte fundering, funderet på etableret sandpude. Byggeriet opføres med en bærende konstruktion af stålgitterspær, med facader af sandwichpaneler, mens indervægge og dæk er en kombination af in-situ støbt beton og betonelementer.

Bioraffinaderiet opføres som led i udvidelsen af Biomegas produktion af protein og olier fra blandt andet laks som ingredienser til fødevarer samt foder til hunde og katte. Byggeriet i Hirtshals følger efter, at virksomheden netop har afsluttet opgradering af sit eksisterende produktionsanlæg, som er strategisk placeret på den norske vestkyst uden for Bergen i Norge.

Pressechef Carl Johan Corneliussen, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2020 havde NCC en omsætning på ca. 38 mia. DKK. og 14.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.