Holbækmotorvejen får klimavenlig asfalt

I år bliver de danske statsveje lidt grønnere. Og i denne uge er turen kommet til Holbækmotorvejen. Her er NCC i fuld gang med at udlægge en ny klimavenlig asfalt, som skal medvirke til at reducere CO\2\-udledningen fra bilerne.

Hen over sommeren udlægger Vejdirektoratet mere end 100 kilometer klimavenlig asfalt (KVS) på strækninger af motorveje og hovedlandeveje over hele landet. Det sker i forbindelse med regeringens beslutning om, at al ny asfalt på det overordnede vejnet som udgangspunkt skal være klimavenlig.

NCC er en af de virksomheder, som har sat fuld spurt på KVS, og som hjælper Vejdirektoratet med at udlægge den nye type asfalt i forlængelse af Vejdirektoratets løbende vedligeholdelse af statsvejnettet. Turen er nu kommet til Holbækmotorvejen, hvor NCC’s asfalthold i denne uge udlægger 43.000 m2 klimavenlig asfalt på 4,3 kilometer af rute 21 ved Kirke Sonnerup i vestgående retning.

”Asfalttypen er den eneste af sin art i hele verden. Kendetegnet for den er, at den er lettere for bilerne at køre på, fordi belægningen giver mindre rullemodstand mellem dæk og vej. På den måde bruges mindre brændstof, og derved reduceres CO2-udledningen”, siger Bjarne Bo Lund-Jensen, Produktchef i NCC Industry, Asfalt.

Reducerer udledningen af CO2

NCC har sammen med Vejdirektoratet, industrien og forskere fra universitetsverdenen siden 2011 været med til at udvikle den klimavenlige asfalt. Ifølge Vejdirektoratets seneste beregninger vil biler og lastbiler bruge cirka 1,2 procent mindre brændstof, hvis de kører på en KVS-belægning.

”Det lyder umiddelbart ikke af meget, men hvis vi ser på den samlede brændstofbesparelse for alle bilister over en længere periode, vil vi kunne spare klimaet for mange tusinde ton CO2”, siger Bjarne Bo Lund-Jensen.”

Han fortæller, at asfaltbelægningen er bygget op af en grov struktur, et solidt bindemiddel og en stærk mørtel, der sikrer vejen en lang levetid.

”Vi er glade for, at mange års forskning nu er blevet til virkelighed. Samtidig glæder vi os over, at vi som virksomhed kan være med til at bidrage til en grønnere infrastruktur i Danmark”, siger Bjarne Bo Lund-Jensen.

Forud for asfaltudlægningen på Holbækmotorvejen har NCC’s fræserhold stået for at fræse den gamle belægning af, og der er udført lokale reparationer i den underliggende belægning.

NCC afslutter asfaltarbejdet på Holbækmotorvejen i denne uge.

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, email: carcor@ncc.dk, telefon +45 26152127

Få mere info om KVS på vejdirektoratet.dk: https://www.vejdirektoratet.dk/pressemeddelelse/mere-end-100-kilometer-klimavenlig-asfalt-i-aar

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2020 havde NCC en omsætning på ca. 38 mia. DKK. og 14.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.