Et servicetjek af vejene sætter kursen mod forår

Sæsonen for ny asfalt på vejene er skudt i gang, og belægningerne kalder på et servicetjek efter vinterens saltning, frost og tøvejr. NCC’s lokale asfalthold er trukket i arbejdstøjet for at gøre vejene klar til forår, sol og sommer.

Hver eneste vinter giver frosten, det våde vejr og kørslen nye huller i kørebanen på de fleste vejstrækninger. Særligt de steder, hvor slidlagene er af ældre dato, bliver det til nogle store, grimme huller, som kan forringe trafiksikkerheden og forårsage skader på køretøjer.

”Det er vigtigt at vedligeholde vores veje løbende, så de holder længere. Små slaghuller kan meget hurtigt eskalere og forårsage store og kostbare reparationer på asfaltbelægningerne. Det handler derfor om at få lappet slaghullerne gennem vinteren og først på foråret, så man undgår nedtrængningen af overfladevand, der skader både asfalten og vejkassen,” siger Leif Esager, markedschef i NCC Industry.

Der er heldigvis råd for at minimere skaderne og gøre vores veje farbare, trafiksikre og ikke mindst økonomisk rentable. Under mottoet ”Stor ekspertise til lille entreprise” tager NCC’s microhold nu hul på sæsonen og kører ud til små asfaltopgaver hos private kunder, mindre virksomheder og kommuner. Et microhold består af to mand med maskiner, der er specialiseret i at løse en lang række mindre asfalt- og vejarbejder, og alle holdene er i deres biler trådløst opkoblet og modtager dermed kundernes ordrer eller forespørgsler med det samme.

”Vores microhold er specialister i udførelse af mindre asfaltopgaver og er udrustet med det helt rigtige grej i form af blandt andet asfaltvarmekasse, komprimeringsmateriel, emulsionssprøjteudstyr og diverse håndgrej”, siger Leif Esager.

Effektiv løsning på skaderne
Der er mange muligheder for at gøre myndighederne opmærksomme på de mange huller og revner i vores veje. For eksempel kan borgeren via app’en ”Giv et praj” selv tage et billede af hullet i vejen, markere det på et kort og sende informationen til kommunen. Det gør det nemt at få et overblik over de skader, der skal udbedres og modsvarer NCC’s koncept for microholdene.

NCC har i alt 19 microhold, som er godt spredt ud over landet, og de har derfor sjældent langt til deres kunder. Konceptet gør det muligt for NCC at tilbyde en service, hvor kunderne får en hurtig og kompetent kvalitetsløsning, og at opgaven bliver udført til en fornuftig pris. Ifølge Leif Esager er microholds-konceptet derfor en effektivt og billig metode at komme hullerne til livs.

Siden 2002 har microholdene været en del af NCC’s asfaltforretning. Det var en vestjysk entrepriseleder i NCC, der så behovet for de små arbejdshold, der kunne rykke ud og løse de mindre opgaver og lappe akutte skader.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Leif Esager, Markedschef i NCC Industry, Asfalt, telefon +45 40 64 50 33
Pernille Kjøller, Kommunikationspartner, NCC Danmark, telefon +45 41 37 85 62