NCC afleverer renoveringsopgave i Albertslund et halvt år før tid

Den 26. marts var der formel aflevering af det store projekt, hvor næsten 500 gårdhavehuse er bragt op til nutidens boligstandard. Undervejs har byggepladsen lagt grund til forsøg med bedre affaldssortering

Efter omfattende renovering har beboerne i Klokkens Kvarter i Albertslund Syd kunne flytte tilbage i deres gårdhavehuse, hvor de er blevet mødt af nye gulve og vægge, nye elinstallationer, køkkener og badeværelser.

Albertslund Syd består af 493 etplans gårdhavehuse. Bebyggelsen er opført i 1963-1969 med brug af billig, eksperimentel og industriel byggeteknik. Med renoveringen er gårdhavehusene blevet energioptimeret og bragt op til nutidens boligstandard. Den omfattende renovering har givet hele boligområdet et betragteligt kvalitetsløft.

Godt samarbejde giver effektiv produktion

Den store renoveringsopgave med gårdhavehusene har strakt sig over mere end tre år, og undervejs er det lykkedes at skabe så godt flow i produktionen og fælles fodslag mellem egne håndværkere og underentreprenører, at det lykkedes NCC Renovering at optimere produktionen, så de har kunnet afleveret fem boliger om ugen uden mangler og uden at gå på kompromis med kvalitet og sikkerhed.

”Vi har oplevet et rigtig godt samarbejde på projektet, både med bygherre og rådgiver og vores håndværkere imellem,” siger projektdirektør i NCC Renovering, Brian Hasfeldt. ”På den måde er det lykkedes af afslutte opgaven et halvt år før tid til stor glæde for beboerne.”

Klogere af forsøg med sortering af affald

En byggeplads på størrelse med 25 fodboldbaner i kombination med projektets varighed og de mange ens boliger gjorde projektet oplagt til forsøg med bedre sortering af byggeaffaldet. Formålet var at sende mindre affald i stort og småt brændbart og øge genanvendelsen af materialerne.

Hele 15 containere blev stillet op for at sortere i 15 forskellige typer af affald, mod de 3-5 typer, der sorteres i på en almindelig byggeplads. Det kræver tid, plads og vilje til at arbejde på den måde, men det er en investering, der giver god mening.

En motiveret byggeledelse fik omstillingen fra traditionel til ny sortering til at ske på blot tre måneder. På den korte tid lykkedes det byggepladsledelsen og det samlede hold på pladsen at øge genanvendelsen betydeligt.

”Da projektet begyndte i august 2017, havde projektet en genanvendelse på 22 %. Efter tre måneder var de oppe på 51 %, og så nærmer vi os vores 2030 målet på 70 %, siger Anna-Mette Monnelly, bæredygtighedschef i NCC. ”Det er ikke et niveau, vi kommer til at nå uden at gå nye veje, og det kræver forsøg, så vi kan blive klogere og dygtigere til at sortere.”

For at sikre en miljømæssig og økonomisk forsvarlig håndtering af affaldet, indgik NCC en aftale med en affaldstransportør, som sørger for at affaldets rejse mod nyt liv i nye byggematerialer kommer godt fra start, og som står for det affaldsregnskab, der viser den gode effekt af det grundige sorteringsarbejde.

Erik Vibe Pedersen, sektionsdirektør, NCC Building Danmark, Renovering, tlf.: +45 20 40 25 09, mail: evp@ncc.dk

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 16.500 ansatte i 2018. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.