Farvet asfalt giver nye arkitektoniske muligheder

Asfalt behøver ikke altid at være sort og ensformigt. NCC sætter nu kulør på bybilledet og udvider ’asfalt-palletten’ med flere farver. Det åbner op for nye arkitektoniske muligheder og kan bidrage som en effektiv løsning til at fremme trafiksikkerheden.

Et nyt produktionsanlæg hos asfaltvirksomheden NCC gør det nu muligt at fremstille farvet asfalt i stort set alle nuancer. Det sker som led i en strategi om at gå forrest med udviklingen af nye muligheder til de danske veje og ved at tænke i nicheprodukter.

Den farvede asfalt kan først og fremmest anvendes til at fremme sikkerheden i trafikken ved at markere adskillelse mellem gang/cykelarealer og kørebaner samt markere legeområder i forskellige farver omkring skoler og daginstitutioner. Derudover er den yderst velegnet til at skabe dekorative belægninger i gågader og på torve samt pladser, hvor belægningen skal indgå i en helhed i gaderummet.

”Vores nye produktionsanlæg i Odense åbner op for mange nye arkitektoniske muligheder. Vi kan nu altid fremstille rød, blå, hvid og grå asfalt. Og ønsker man andre farver som fx gul eller grøn, er der også mulighed for dette, men det kræver test i vores laboratorie og prøveblandinger forud for udlægningen”, siger Kurt Ballegaard Hansen, områdechef i NCC Industry, Asfalt.

Arkitekturpris til Kolding Sygehus
Senest har NCC ’s farvet asfalt kastet glans over Kolding sygehus i forbindelse med renoveringen og udvidelsen af sygehuset. I samarbejde med M.J. Eriksson har NCC bidraget med bl.a. et rødt lag asfalt, som markerer en 1700 m2 ambulancevej ind til sygehuset, og et hvidt slidlag med klar bitumen, der pryder den 1442 m2 plads ved hovedindgangen.

Den gennemtænkte arkitektur resulterede i Kolding Kommunes Arkitekturpris 2017, som hvert år uddeles til byggerier i kommunen, der har en særlig smuk arkitektur. Her blev CREO ARKITEKTER og Schmidt Hammer Lassen sammen med Niras, Balslev og GBL/Rambøll prisbelønnet for ” - en modig arkitektonisk løsning, der får supersygehuset til at fremstå både elegant og imødekommende”.

”Hos NCC har det været en udfordrende men utrolig spændende opgave. Udover at farvet asfalt kræver speciel produktionsværk, har sygehuset under arbejdet været fuldt fungerende. Det har krævet en særdeles god planlægning af vores asfalthold, som har skullet arbejde mellem ambulancer, operationer og skiftene vejrforhold. Alligevel er det lykkedes at skabe et super flot resultat, der medvirker til den arkitektoniske helhed”, siger Kurt Ballegaard Hansen.

NCC’s farvede asfalt fremstilles og udlægges på samme måde som traditionelle asfaltslidlag. Til fremstillingen anvendes en speciel farveløs bitumen, der er velegnet til farvning med forskellige uorganiske og organiske lysbestandige farvestoffer. For at sikre størst mulig farvebestandighed anvendes specielle stenmaterialer, hvis farver er tilpasset de anvendte farvestoffer.

Kurt Ballegaard Hansen, Områdechef i NCC Industry, Asfalt, telefon +45 40 64 50 24
Pernille Kjøller, Kommunikationspartner, NCC Danmark, telefon +45 41 37 85 62

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,6 mia. kr. og 16.500 medarbejdere i 2016. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm. NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure.