NCC bygger stort parkeringshus efter ny opskrift

P-hus i Søborg med plads til 780 biler bliver opført efter et nyt NCC-koncept. P-huset bliver trygt, effektivt og billigt i drift

Det nye P-hus på seks etager bidrager til at dække det stigende behov, der er for parkering i hovedstadsområdet i takt med, at byen vokser. NCC har stor erfaring med at opføre parkeringsanlæg og har nu udviklet et nyt koncept, der giver et funktionelt og driftsvenligt P-hus.  Det nye P-hus kommer til at ligge i Gladsaxes nye, grønne bydel, Tobaksbyen, og opføres for Maycon Ejendomsudvikling, der har ansvar for den overordnede udvikling af bydelen.

P-huset vil umiddelbart henvende sig til områdets virksomheder, herunder Gladsaxe Company House, som NCC har udviklet, opført og selv har hovedsæde i. Desuden henvender det sig til gæster i det hotel, der skal bygges på grunden lige ved siden af og endelige vil brugere af den kommende letbane også have gavn af at kunne parkere bilen i Tobaksbyens nye P-hus.

”Vi har rigtig gode erfaringer med vores P-hus koncept, som vi første gang benyttede på Herlev Hospital sidste år. Det indfrier brugernes behov for tryg og nem parkering og giver samtidig bygherren en bygning, der er gennemtænkt både i opførelsesfasen og drift,” siger sektionsdirektør Lars Scheibel, NCC Danmark.

P-huset har en samlet størrelse på 19.500 kvadratmeter og det tager fra start til slut blot otte måneder at opføre. Det ventes at stå færdigt i november 2019.

Transparens i et p-hus af stål

Mange kender den utrygge følelse ved at bevæge sig rundt i et mørkt og lukket p-hus. Men ved at bygge i lette stålkonstruktioner i stedet for massive betonelementer får p-huset i Tobaksbyen et mere åbent og venligt udtryk. Belysningen, facadeløsning og overskuelighed sørger for, at der ikke er mørke kroge, der kan skabe en utryg stemning om aftenen.

”Når vi bruger stål, får vi mere transparens i huset. Det giver bedre udsyn for både kørende og gående trafikanter,” forklarer Lars Scheibel.

P-huset bliver et af Danmarks største og der bliver gjort en særlig indsats for, at den markante bygning falder bedst muligt ind i bybilledet. Det sker ved hjælp af en særlig facadebeklædning, der med gennembrudte, skiftevis skråtstillede metalplader skaber et levende indtryk.

Bygningens åbne struktur sikrer gode brand- og ventilationsforhold, hvilket betyder, at mekanisk ventilation ikke er nødvendig. El-forbruget er derved begrænset til lys, drift til to elevatorer og selve p-anlægget. Desuden bygger konceptet på standardiserede løsninger, der gør, at delene er nemme at samle og dernæst skille ad, når bygningen måske ikke længere skal være P-hus, ændres eller udvides. Desuden er alle processer fuldt digitaliserede og detaildesignet i 3d til arbejdstegningsniveau.

NCC er totalentreprenør på projektet. Det er tegnet af arkitekt Holscher Nordberg, mens Krabbenhøft & Ingolfsson er konstruktionsingeniør. NCC Engineering har deltaget med installationsrådgivning samt parametrisk design og endelig har Rambøll stået for brandrådgivningen.

Ghita Borring, Kommunikationschef, mobil 9388 1819, email: ghilau@ncc.dk

Lars Scheibel, sektionsdirektør, mobil 2488 7268 email: las@ncc.dk

Ina Bjerregaard, Pressechef, NCC Danmark, Telefon 20 65 21 14

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,5 mia. kr. og 17.800 medarbejdere i 2017. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm. NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure.