NCC skal spule 60 kilometer kabel på plads for Energinet

Gennem de seneste tre år har NCC lagt kilometervis af kabler for Energinet. Nu skal NCC de næste tre år lægge mange kilometer rør og højspændingskabler i København omkring Bellahøj, Lindevang, Vigerslev og Ejbygård.

Med start til sommer og tre år frem skal NCC’s Civil Engineering division lægge fire nye strækninger med 132 kV kabler i hovedstadsområdet.

Til sammen skal der på en 22 km lang strækning lægges 60 km rør og føres 60 km højspændingskabler (132 kV), der indspules med den Watucab metode, som NCC har anvendt og videreudviklet på i tre år.

”Det er en spændende opgave, hvor vi kommer til at binde store dele af København sammen. Vi glæder os til at komme i gang og fortsætte det gode samarbejde med Energinet,” siger Kirsten Isager Kruuse, afdelingschef i NCC Civil Engineering.

”Det kræver et professionelt projektteam at udføre så komplicerede gravearbejder, som disse projekter indeholder, og det kræver dygtige samarbejdspartnere og de bedste graveførere, og dem er vi heldige at have,” siger Kirsten Isager Kruuse, og fortsætter, ”Vi møder mange uforudsete udfordringer på sådan nogle graveprojekter, så vi sætter også stor pris på at have en bygherre, der bidrager til de mange løsninger og tilpasninger, der kan blive nødvendige undervejs.”

Opgaven består af gravearbejde, underboringer, kabel indspuling og retablering af berørte arealer i forbindelse med etablering af 132 kV mellem kabelanlæggene Ejbygård transformerstation og Lindevang transformerstation, Bellahøj koblingsstation og Lindevang transformerstation, Lindevang transformerstation og Vigerslev koblingsstation samt fra H. C. Ørsted værket til Vigerslev koblingsstation.

I forbindelse med retablering af de berørte strækninger kommer NCC’s egen brolæggerafdeling og NCC-asfalt i spil, så alle områder efter arbejdet fremstår pæne og nydelige.

Erfaring med den type arbejde

NCC er en af landets største entreprenører på forsyningsområdet, som gennem de seneste år har gennemført flere 132 kV kabellægnings projekter for Energinet i bymæssig bebyggelse, hvor hovedparten af opgaverne har været udført efter samme arbejdsmetode som de nye strækninger skal udføres med.

Lige nu pågår arbejde med at færdiggøre strækningen fra Amagerværket frem til Svanemølle Koblingsstation, som også indeholder lange strækninger med flere boringer, heraf både under jernbane og i Kalkbrænderihavnsgade. Strækningen er lavet som rørlægning med efterfølgende indspuling af kabler.

En metode med mange fordele

NCC trækker kablerne på strækningen med den såkaldte Watucab-metode, som er udviklet af et schweizisk firma. Watucab er en metode, hvor man bruger vandtryk til at installere elkabler, hvor der er begrænset plads at arbejde på.

NCC’s team har oparbejdet stor erfaring med metoden efter at have lagt cirka 70 km kabler på den måde.

”Der er mange fordele ved den metode,” fortæller Kirsten Isager Kruuse, afdelingschef i NCC Civil Engineering. ”Det giver hurtigere fremdrift, og de trafikale udfordringer bliver løst hurtigt, ligesom metoden minimerer anlægsperioden og dermed giver færre gener for borgerne i nabolaget. Det er også en metode, der giver mindre risiko for skader på både kabler og kanaler under installering, ligesom den gør det muligt at installere længere kabler sikkert gennem snoede traceer.”

Arbejdet sættes i gang i løbet af sommeren og forventes afsluttet i december 2024.

Pressechef Carl Johan Corneliussen, NCC Danmark, 26 15 21 27, carcor@ncc.dk

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2020 havde NCC en omsætning på ca. 38 mia. DKK. og 14.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.