NCC rejser skole med bærende trækonstruktioner

Skole-, idræts- og kulturcenteret Lysningen, der er under opførelse ved Viborg, bliver endnu et byggeri, hvor NCC arbejder med bærende søjler af træ.

Skolecenter Lysningen i Overlund ved Viborg har nået en vigtig milepæl og begynder nu at rejse sig over jorden, og det bliver med en lidt utraditionel bærende konstruktion for en bygning i tre etager over terræn. Skolen opføres nemlig som et søjle-bjælkehus med bærende søjler af limtræ og bjælker i stål, mens etagedækkene bliver udført med betonelementer.

For NCC er træ langt fra et ukendt materiale at arbejde med, da de også arbejder på to store kontorhuse i træ i Odense.

”Lysningen er et spændende skolebyggeri, hvor vi kan trække på de erfaringer vi allerede har fået på Fyn. Vi er netop gået i gang med at opføre Bygningsstyrelsens nye kontorhus og et hovedsæde for to robotvirksomheder, som begge skal opføres med bærende konstruktioner i træ. Det er endnu ikke så almindeligt i Danmark at bygge stort i træ, men i NCC har vi erfaringer fra både Norge og Sverige, som vi kan trække på,” siger Søren F. Andersen, områdedirektør i NCC Råhus Vest.

Store bygningskonstruktioner med bærende elementer af træ vinder stille og roligt frem i Danmark, og altså nu også i Overlund ved Viborg. De bærende søjler bliver i limtræ, der har stor styrke.

”Træ er endnu ikke så almindeligt i store bygninger herhjemme, men det skaber et godt indeklima, og så lagrer træ en masse CO2, så vi ser det som en spændende og miljømæssig rigtig vej at gå. Dertil er det jo godt at vide, at NCC har erfaring med træbyggerier og netop har flere i gang herhjemme,” siger Jørgen Frandsen, bygherrerådgiver.

Lysningen, der er tegnet af Arkitema og har OJ Rådgivende Ingeniører som rådgiver for Viborg Kommune, bliver i tre etager i forskudte planer. Dertil kommer kælder til teknik, depot og omklædningsrum. Skolen skal skabe rammerne for undervisning fra 0. til 9. klasse og vil desuden blive et centralt sted for byens lokale fritids-, idræts- og kulturliv.

På nuværende tidspunkt er kælderen støbt og monteret, og arbejdet med montage af træsøjlerne er begyndt. NCC begyndte på råhusarbejdet i efteråret 2021, og skolen skal stå færdig primo 2024.

Bygningerne får også træbeklædning på facaderne og desuden grønne tage med mos-beplantning.

Det er planen, at skolen skal indstilles til certificering efter DGNB’s bæredygtighedsklasse på guld-niveau.

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC’s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2021 havde NCC en omsætning på ca. 53 milliarder SEK og 13.000 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.