NCC afleverer Aalborgs nye skyline

De ikoniske højhuse Horisonten med de tre boligtårne er klar til at give de kommende beboere en overdådig udsigt over Nordjylland.

Havnefronten i Aalborg ved Nørresundby har nu fået sin tretårnede skyline. De op til 66 meter høje tårne står hvide og skinnende med deres 166 lejligheder på op til 229 kvadratmeter. Horisonten er Nordjyllands højeste bygninger, og kommer til at stå som et nyt vartegn for byen.

”Det er med en vis stolthed, at vi afleverer Horisonten til bygherren og de kommende beboere. Vi har haft et rigtigt godt byggeforløb med alle parter, og undervejs blev byggepladsen sågar kåret til Danmarks pæneste byggeplads. Der har været en konstruktiv dialog og en gennemarbejdet planlægning, som har holdt fra start til slut”, siger projektchef i NCC Kasper Knudsen.

NCC har været totalentreprenør på Horisonten, som blev startet i december 2017.

En måned før tid

Horisonten er afleveret en måned før tid, og det skyldes et rigtigt godt samarbejde mellem bygherre, NCC og fagentreprenørerne lige fra begyndelsen. Allerede i startfasen blev arbejdsprocesserne optimeret, så produktionshastigheden forøgedes.

”Alle har roet i samme retning. Vi havde planlagt at bruge 12 dage per etage, men klarede det på 10 dage. Allerede ved arbejdet på første etage så vi, hvor der kunne finjusteres, og så var det bare om at gentage det op i højden. Det handler om planlægning, og den var i orden”, siger Kasper Knudsen.

NCC, der har bygget Horisonten for Aberdeen Standard Investments, der allerede i løbet af byggeriet fik solgt en stor del af lejlighederne.

Horisonten, der er tegnet af Arkitema, rummer 166 lavenergi lejligheder. Lejlighederne varierer fra 1-værelses på 49 m2 og op til 5-værelses lejligheder. På toppen af Horisonten ligger en 236 m2 Penthouselejlighed med en ikke mindre end 379 m2 tagterrasse med et orangeri på ca. 40 m2.

Alle lejlighederne har altan, og den runde form gør, at de alle er ugenerede. Desuden er der en stor fælles tagterrasse. I gadeniveau etableres der cafe.

Pressechef Carl Johan Corneliussen, NCC Danmark, 26 15 21 27, carcor@ncc.dk

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 15.500 ansatte i 2019. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.